måndag 11 augusti 2008

Timbromannen och s-bloggaren får namn

När jag skrev om boken Fallet Nogger Black häromdagen uppehöll jag mig bland annat vid en passage där det beskrevs hur en kryptiskt icke namngiven Timbroit skämtat och skrattat med en likaledes kryptiskt icke namngiven socialdemokrat. Än mer kryptiskt var hur dåligt noterad den här passagen var, inte ens om man begav sig till bokens sista sidor kunde man genom notapparaten få veta vilka debattörer det egentligen var som skojat och skämtat med varandra - över de ideologiska gränserna.

Och det var väl också tanken, antar jag. Att låta det vara lite kryptiskt och mystiskt alltihop. En man med anknytning till Timbro och en socialdemokrat som dessutom var ordförande. Det krävs så himla lite för att få till lite konspirationsvibbar. Där sitter du, lille medborgare, intet ont anande. Och under tiden skrattar alla big shots åt dig - näringslivsanknutna fat cats tillsammans med ordförandepampar från s...

Nå. När jag väl nämnt saken i min text fick jag emellertid snart besked. De omnämnda figurerna var Mattias Svensson och Jonas Morian och båda två har nu kommenterat författarnas tilltag. Svensson har dessutom hittat ytterligare fel och brister.

Det är inte utan att man undrar...
Ska det vara så här nu? Varje debattbok följs av en "motbok" som pekar ut alla fel och fulgrepp?

Inga kommentarer: