torsdag 18 september 2008

FRA och frågan om hisshångel

Är det bara jag eller springer dagarna förbi i ilfart these days? Nå. Det har varit övervakning och FRA för hela slanten på sistone. Tisdagens demonstration omskrevs i går och en liten uppföljning på temat vem ska göra vad finns i dagens tidning.

Dessutom, om någon missat det, så gör Timbro och Arena tankesmedjetelevision på TV8 i höst. Ett av de ämnesområden som täckts är övervakning och där har jag varit med och bubblat lite. Jo, bubblat är ordet. Jag inser när jag ser klippen att jag pratar väldigt fort. Kan bero på att jag kom till inspelningen direkt från FRA-hearingen häromveckan och var uppe i varv och fullproppad med övervakningsfunderingar.

Anyway. Ett smakprov nedan. Mer, och klokheter från fler, här.

2 kommentarer:

Jacob sa...

Som allmän illustration av vad integritet handlar om i praktiken fungerar hisshångelanalogin utmärkt. Sedan funderar jag lite på om den övertygar så många av dem som är för FRA-lagen i sitt nuvarande skick. Är verkligen problemet att de inte har begripit vad integritet är?

Sedan har jag tidigare förstått dig som att du egentligen mest är mot själva lagen. Det vill säga du tycker att FRA bör avlyssna där det behövs, också i kabel, men det ska inte regleras i lag. Hur får du ihop det med intefritetsvärnandet?

Maria Byström sa...

Fan, vad bra. Heja Sanna!