onsdag 24 september 2008

Odlingar

Ni har väl inte missat att vi på ledarbloggen helt sonika har rippat Fredrik Strages Youtubelista och startat vår egen ranking av roliga Youtube-ögonblick. I dag handlar det om energi, typ.

Utöver det presenterar ledarsidan ett pedagogiskt antal staplar som illustrerar andelen av den totala statsbudgeten som gått till området kulturpolitik under 2000-talet. Bredvid bilden skriver jag litegrann, bland annat apropå det här inlägget i DN i går.

(Det där med elitism tror jag syftar på ett inlägg på ledarbloggen häromdagen, där jag försökte förklara att elitismen snarare låg i att man gjorde sig till talesman för ett mycket stort och brokigt skrå i vilket fler röster faktiskt finns. Detta låtsas debattörerna som om de inte förstår.)

3 kommentarer:

Karin S sa...

Heder åt den ledarskribent (dig) som åtminstone försöker bemöta DN-texten du länkar till.
Och som försöker resonera förnuftigt kring kulturpolitiken.
Själv gjorde jag också ett försök:
http://axess.se/web/discussion.nsf/0/3FCA282B2E66A94CC12574CE0038862C
Men det är inte lätt!

Sanna Rayman sa...

Nej, det är verkligen inte lätt det har du rätt i!

Det är så lustigt med skalan och polerna i den här debatten. I dag har jag fått veta att jag är för elak, för höger, för mesig och för snäll.

Själv tycker jag nog att jag var elak så det räckte i dagens text. Det blir ju ingen debatt om man inte retas, förklarade jag för en läsare som mailade. Och efter lite korrespondens fram och tillbaka lyckades vi faktiskt nå något som liknande samsyn. Fantastiskt.

Det lär inte vara lika lätt i den stora debatten, men jag vet att det finns fler röster och försöker för närvarande locka fram dem att delta.

roberth sa...

Helt underbart skrivet av dig! Kulturen får med andra ord närapå lika mycket som det svenska biståndet. Lika mycket som forskningen. Skrämmande och ändå gnäller kulturkoftorna. Så pinsamma dessa brölande relikar.