torsdag 11 september 2008

Pratmonger i radio och TV

Nej, inte pratmongo, monger. En sådan har jag varit i dag. Med varierande framgång. Jag är i alla fall fortfarande uppe i varv.

Förresten. Jag vet, jag är dålig på att blogga här. Men på ledarbloggen är det andra bullar. Inplantera därför den i din RSS-feed pronto. Under den senaste veckan har det vankats texter om privat vård, om P1:s granskning av "rasistisk" naturkatastrofbevakning i medierna, om mina personliga erfarenheter av skolk, om FRA såklart och slutligen om diverse mediers uppläxning av bloggosfären.

Men detta är ju vanlig simpel textmongering och jag skulle ju berätta om att jag i dag varit en pratmonger.

Med anledning av Johan Staël von Holsteins avhopp från Kulturrådets styrelse, där vi gav några väl valda tips på efterträdare, fick jag i dag vara med i självaste Kulturnyheterna. De kom förbi jobbet, sa att de skulle ställa två-tre frågor, ställde sedan fjorton och sen kom ungefär ett halvt svar med. Okej. Jag vet ju att det är så det funkar. Att allt ska sägas i oneliners på 30 sekunder. Men känslan är ändå snopen. Nå, om någon mot förmodan vill se mig säga ungefär ingenting så finns inslaget här. (Cirka sju minuter in i programmet.)
Det syns förhoppningsvis inte att jag har gelé i knäna och hjärtklappning.

En intressant poäng i sammanhanget - vilket jag också sa - är att om, säg Ljiljana Dufgran, hade lämnat KUR:s styrelse, ja då hade Kulturnyheterna förmodligen inte gjort ett inslag över huvud taget. Och de hade sannerligen inte brytt sig om att prata med Svenskans ledarsida om saken. Vilket ganska exakt sammanfattar värdet av Staël von Holsteins gästspel.
Sen vore det förstås bra med en ersättare som har både den marknadsliberala eller entreprenöriella synen och ett kulturintresse...

Mediemedverkan nummer två var ett inslag i Kvällspasset i P3 nu ikväll. Det var betydligt mer roligt och avslappnat. Ingen gelé alls, varken i knän or elsewhere.

Poängen med inslaget var en tävling som jag utlyst på ledarbloggen i jakt efter borgerliga slagord.
Programledaren Henrik Torehammar föreslog att jag i och med detta tar på mig rollen som "den härliga mamman som kommer in med saft och bullar och säger att nu ska vi ha det mysigt här" och det är väl inte så långtifrån sanningen. Visst vore det mysigt om det var mysigt! Det förutsätter förstås att mood killer nummer ett - FRA-lagen görs om och görs rätt, men lite gemensamt saftkalas med slagord efter det vore ju tiptop.

Hur som helst. Programmet finns här. (Inslaget är mot slutet, 48 minuter in.)

1 kommentar:

Kraxpelax sa...

http://blog.sexualpolitik.se/2007/0/page/2/