söndag 14 september 2008

Stockholmsnatt - modell sämre

Ute i Stockholmsnatten lyckades jag i går med konststycket att gå på damernas och inte hitta en kö. Tvärtom, det var tomt, så när som på två tjejer. De tisslar och tasslar en del därute. Så hörs en av dem säga "Varför ska vi göra det här när det är de däruppe som vill ha en show?"
Det visar sig att "det" som ska göras är ett hångel. Och så hånglar de, men Fröken Reluctant avbryter hela tiden genom olika små utspel. Hon fnissar, hon gnäller om att "det kittlas". Hon är uppenbart obekväm, men ska ändå prompt genomföra övningen. Så småningom ger de upp och ska återgå till sina vänner. Då känner sig den motvilliga tvungen att påpeka för sin kompis att "Du är rolig du.".

Kompisen ser mest trött ut och undrar vad som är roligt. Själv blir jag lite sorgsen å hennes vägnar. Nobbad och kallad rolig mitt i upphånglingsfasen. Ouch.

I alla fall funderade jag och mitt sällskap sedan på om det månne är Katy Perry som ställt till med nån sorts trend med sin "I kissed a girl"? Fast vi kom fram till att nej. I så fall är det en jäkligt retro trend. För det är ju en närmast uråldrig raggningsklassiker att hångla upp sin väninna inför män. För att signalera, tja, gott gry eller nåt.

I alla händelser handlar I kissed a girl ju knappast om homosexualitet. Naturligtvis finns det en boyfriend nämnd i texten. Tjejkyssen är en accessoar, inget som skulle kunna hota Mr Boyfriend himself. Ja faktum är att i slutet av videon vaknar hon upp bredvid killen i sin säng. Det visar sig alltså att den alldeles vansinnigt vidlyftiga samesexkyssen hon refrängat om i fem popsnöriga minuter bara var en dröm. Tihi.
I den meningen är Katy Perry som den motvilliga tjejen. Skillnaden är väl möjligen att motvilliga tjejen dessutom gick med på att hångla off stage, nere på damernas. Dubbeltease.

Över huvud taget var det en konstig kväll i huvudstaden.
Nästa upplevelse var att jag och väninnan tackade nej till att slå oss ner hos fyra snubbar och stannade vid det lite större bord vi satt oss vid. Lite senare sätter sig en ensam kille vid samma bord. Han raggar inte alls, ingenting. Pratar inte med oss. Bara sitter och dricker sin öl. Kollar på folk, lyssnar på musik. Man skulle kunna säga att han är den perfekta bordsgrannen om du är ute och dricker öl med din väninna och bara vill prata med henne och ingen annan.

Just ja. Glömde jag nämna att han var afrikan? Det var han. Och sånt är man inte ostraffat. Så inom kort är de fyra killarna på honom.

- Varför, vill de veta, har han satt sig "emellan" oss och dem?
- Varför är han där ensam?
- Varför har han inga kompisar med sig?
- Är han förresten muslim?
- Varför tror han att vi vill prata med honom?

Nu råkar det ju vara så att hittills har jag och min väninna uteslutande ägnat oss åt varandra. Och vår afrikanske vän har ägnat sig åt sin öl. Men nu, efter idiotkvartettens framstötningar börjar vi självklart prata med varandra. Vilket gör ledaridioten än mer irriterad. Dubbelt irriterad.

1) Han är han arg för att han inte har fått bestämma över vem svenska kvinnor ska prata med och inte.
2) Han är paradoxalt nog också arg över att han avslöjat sig själv som en sån som tycker att han ska få bestämma över vem svenska kvinnor ska prata med och inte.

För sån är han ju inte. Egentligen. Denna missuppfattning måste redas ut. Så han kliver fram och upplyser mig om att han fan inte är rasist. Att han bara försökt vara trevlig. Att han faktiskt bott i Rinkeby. Att det är vår bordsgranne som varit hotfull. Ja, hans skildring är en så våghalsig tolkning av den senaste kvarten att jag undrar om han glömt bort att vi faktiskt var där, IRL liksom.

Till slut är testosterondimman så tät att vi går, men inte utan att informera vakterna om en möjlig situation och vilka som troligast lär ha startat den. Nere i t-banan möter vi sen vår bordsgranne som också gått. Han ville inte stanna kvar och dricka upp sin öl, stämningen inbjöd inte till det.

Vissa kvällar är den här stan fin. Andra är den väldigt väldigt ful. I går var en sån kväll. Libidoegofuckers överallt. Ja, det är faktiskt skönt att helgen är över.

1 kommentar:

Firsttimereader sa...

"Libidoegofuckers", klockrent :D

Men jag vet precis vad du pratar om, en av mina 'kompisar' var så där innan jag bröt kontakten med honom när jag var sisådär 17 år.

Många är rasister men ingen vill stå för det.