tisdag 30 september 2008

Ups and downs

Nej, jag vet. Det händer inte mycket här. Det beror på att mitt hösthumör har karaktären av en jojo - livet pendlar mellan komplett meningslöst och den där andra sinnesstämningen som jag för närvarande inte kommer på vad den heter eftersom jag just nu är i meningslöshetsläget.
Tvära kast, alltså. Man blir ju helt trött.
Så yes. Jag bloggar dåligt. Men å andra sidan desto flitigare på annat håll. Ni får hänga där i stället.

Dock ska här utdelas ett par korta noteringar och lästips.

På den ljusa sidan finns Karin Rebas som funderar över Fredrik Reinfeldt och hans humor och ironi, som han tydligtvis placerat under skäppan.
Dessutom kan man förvånat hålla med och glädjas en stund över att Loke slår ett slag för porr och mindre moralism på vänsterflanken. Jag menar det händer inte så ofta, faktiskt.

Annars då? Tja. I dag fick jag ett pressmeddelande om att European Social Forum PO-anmält DN:s ledarsida. Så här stod det:

ESF anmäler Dagens Nyheter till pressombudsmannen
I dag tisdag 30/9 har det Europeiska sociala forumet (ESF) inlämnat en begäran att pressombudsmannen (PO) ska pröva om en artikel införd på Dagens Nyheters ledarsida den 25 september bryter mot de pressetiska reglerna.
Vi hävdar att Dagens Nyheter gör sig skyldig till tre sakfel, som dessutom sammantaget skapar en ogrundat negativ bild av det Europeiska Sociala Forumet.
Dagens Nyheter skriver i den anmälda artikeln att:
1) inga demokratikrav på de deltagande organisationerna ställs i ESF:s principförklaring.
2) Att Antifascistisk aktion, Afa, deltog på forumet.
3) att ESF:s företrädare Sara Andersson har fel när hon hävdar att Reclaim the streets gatufest omfattas av grundlagens skydd för demonstrationsfriheten.
Inget av detta överensstämmer med verkligheten.


Well. Man kan ju ha ett krav och sen slarva lite med att implementera det. Och rätta mig om jag har fel, men brukar inte uppbrutna gatstenar vara lite av ett tecken på Afa-närvaro?
Jag ska inte lägga ut texten utan nöjer mig med att återupprepa tipset från häromdagen - för den som missat bloggen Dibbuks rapporter från ESF. Kanhända kan han ge en reflektion kring även detta lilla efterspel??

Avslutningsvis: Billie, som har fått vara med lite extra på sistone.

1 kommentar:

Ohyra sa...

Nu var inte jag på ESF själv men är medveten om vissa missar i din text.

AFA är inte en organisation som baserar sig så mycket på toppbeslut. En persons deltagande blir inte en AFA närvaro och en kravall är inte nödvändigtvis en AFA-angelägenhet (Annars hade ju exempelvis FRA demonstrationerna vart kravaller vid det här laget).

Om du hade åkt till Malmö under ESF och gått med i demonstrationerna är det ju inte som om nån frågat ESF varför dom bjöd in SvD eller hur? AFA var inte inbjudna.

Reclaim the Streets är och förblir en åsiktsyttring vilket ju gör det till en grundlagsskyddad historia. Sedan kan polis ingripa om dom ser brott begås eller anser att det stör den allmäna ordningen men det är ett beslut som tas på plats. Hur bra skriven den lagen är kan man ju diskutera men inte om den finns ellr inte. Det är ju enormt lätt att kolla upp.

Sen tycker jag att det vittnar om den totalt slappa inställningen hos ESF att dom tillät "demokratikrav" in på det hela eftersom det hindrade att demokratiska organisationer till en början med fick komma.

EZLN som av dom flesta kan klassas som demokratiska är också enligt andra en terroristorganisation och är således inte välkomna.
PFLP är inte heller välkomna.
Sen att andra välkomnades trots att dom stred mot det hela är en annan femma: SAC, RS, SP, V, UV, SSU, KP (fd KPML(r)) och andra anses vara demokratiska men eftersom dom enligt "borgerlig norm" vill nåt så odemokratiskt som rådande samhälles kullkastning så vet jag inte hur dom lyckades klassa in dom men klassa ut Revolutionära Fronten, AFA och andra.

ESF var ungefär så demokratiskt man kan få det med tanke på mängden folkrörelsen av olika storlek och slag som var närvarande och med det får man stök, RtS och dylikt. Malmö stad visste detta från början men verkar ha gjort det klipska i att se fördelarna (ekonomiska, pr-mässiga, politiska) före nackdelarna (ett par krossade fönster, ett par slagsmål, 20 kastade glasflaskor, räknat till fem slängda stenar).

Malmö stadsfestival räknar upp skador och förluster som överskrider inkomsten - i ESF fall har man inte ens brytt sig om att göra en sån och frågan är vad butiksinnehavarna och hotellägarna tycker om det "hemska" i att deras inkomster markantökade och hotellrum var helt uthyrda i hela staden?