torsdag 9 oktober 2008

I ♥ gatukonst i skyltfönsterformat

Har ju glömt att länka till en del grejer så här är veckans produktion signerad yours truly på temat konfiskationspolitik och Weiron i Ottan samt konvulsioner i vänsterblocket.

Läget är trött, sur och hungrig. Måste verkligen börja skriva upp eller på annat sätt lägga min cykel på minnet. Jag tänker att det nog kunde vara bra att överraska och lugna sig själv med en schemalagd förklaring till sina mood swings. Om det nu är därför jag är sur, det vill säga. Det vore skönt om det var så. Ett fall och en lösning, liksom. Annars har jag ju inte en susning om varför och då måste jag kanske se över min självkännedom - vilket låter obehagligt.

Nåväl. Dagens uppiggare var helt klart en titt in på den mycket trevliga street art-sajten Wooster Collective, som funnits länge och därmed är en rejäl bank över samtida gatukonst världen över. En klar favorit i rss-flödet.

Hur som helst. Idag kunde de meddela att brittiske gatukonstnären Banksy öppnat "butik" i New York. Djuraffär, för att vara exakt.
Kolla bilderna hos Wooster här, men titta ännu hellre på filmerna på butikens websida. Animatronics är nämligen ett nyckelord i sammanhanget. I den här djuraffären vakar en stor övervakningskamera över två mindre skyddslingar. Två Chicken McNuggets pickar fridsamt ur dipsåsskålen. Korvar kryper runt i terrarier och en leopardpäls svänger irriterat på sin svans, där den vilar i en trädklyka.
Kan inte låta bli att lägga upp två av filmerna också. Den första är ett svep över flera delar, filmad av någon utomstående och den andra är från konstnärens egen sajt.






När du ändå är i gång, så ta också en titt på gamla grejer på Banksys egen sajt, här.

Inga kommentarer: