torsdag 2 oktober 2008

Jag och finanskrisen

Nu när det finanskrisar världen över och folk omkring en pratar med oro i sina röster om bankgarantier, besparingar och lån inser jag att det faktiskt finns en bra sak med att inte ha en spänn undanlagd och inga lån eller ägodelar att betala av. Finanskrisen berör mig ju knappt alls. Allt är precis som vanligt för den vars ekonomiska situation består av i stora drag ett lönekonto som töms och fylls på månatlig basis.
Att vara pank kan också vara en frihetskänsla. Fuck off no money, typ.

10 kommentarer:

Maria Byström sa...

Hahahahaha. Vi är i samma situation. Huvudsaken är att vi har fuck-off-attityd ;-)

Catrin sa...

Ja, visst känner man sig FRI!

Anonym sa...

Antar att du är för allmännyttan och mot utförsäljning?

Sanna Rayman sa...

@ Anonym. Varför antar du det?
Nej. Jag är för hyresrätter OCH bostadsrätter. Har inget emot att det sker ombildningar då och då. Det viktiga är att balansen hålls och att det finns både och så att man kan välja vilket boende som passar en bäst.

För övrigt protesterar jag mot ditt ordval. ("utförsäljning").

Krastavac sa...

Det "anonym" menar Sanna, är att om du inte har en enda spänn på banken så måste du vara emot utförsäljningarna av allmännyttan eftersom du inte har råd att köpa dom som bostadsrätter. Du har ingen säkerhet och kommer inte få lån nog.

Jag tror faktiskt du har mer pengar på banken än du säger. En helt utblottat person skriver inte fördomsfulla och förnedrande grejer om arbetare på SvDs ledarsidor. Sorry, men jag går inte på det.

Protestera på du

Sanna Rayman sa...

Öh, nej. Varför skulle jag ljuga om det? Jag har ett lönekonto samt ett företagskonto som mest ligger och skräpar eftersom jag inte längre frilansar. Det förra står för närvarande på minus (ligger lite efter sen en Spanienresa i somras). Det senare innehåller en knapp hundring.

I övrigt har jag en dator, en tv och annat sånt som man har, men inget större. Har aldrig ägt en fond, en aktie eller något annat i den vägen.

MEN. Att jag personligen inte har något sparat innebär faktiskt inte jag "måste" vara emot att andra köper sig en lägenhet bara för att inte jag har råd att göra samma sak. Varför tycker du att jag "måste" det?

Som sagt. Det viktiga är att det finns både hyresrätter och bostadsrätter.

Angående fördomsfullhet och förnedring, så återkommer jag med svar sen. Har inte tid nu.

Krastavac sa...

Men då måste du ändå vara emot ombildningarna av hyresrätter till bostadsrätter eftersom det sker i en mycket högre takt än man hinner bygga nya hyresrätter. Det senare görs knapp, de flesta nybyggen är bostadsrätter från början.

Vad som sker nu är inte en omfördelning så att vågskålen hyresrätter/bostadsrätter är jämn utan att hyresrätterna är på väg bort.

Ju starkare offentlig sektor desto bättre klarar länder kriser som den kapitalismen har nu.
http://www.etc.se/artikel/18520/naer-marknadsmyterna-faller

Josef Boberg sa...

Tja... - Vissa drabbas och vissa drabbas ej alls av kriser... - och lyckliga är Wi ALLA - i alla fall, väl... :-)

Carl Johan Hall sa...

Krastavac:

Enligt den här artikeln är andelen hyresrätter i Stockholm 49 %, alltså knappt hälften:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=811009&from=rss

Så att säga att hyresrätten är "på väg bort" är allt en överdrift!

Sanna Rayman sa...

@ Master Aryan Race
Det är mycket sällan jag tar bort kommentarer, men det där var off topic och dumt på så många nivåer att jag klickar på papperskorgen.
Du får gärna vara mästerras om det förnöjer dig på nåt vis, men var det någon annanstans if you please.