onsdag 29 oktober 2008

Rosa Globbentutte och blå Torsofallos

Fler än jag och Sakine vrider och vänder på Rosa bandet-kampanjens förtjänster och missar. Fick nyss en kommentar som drog en parallell till majblomman, vars urkoncept ju är detsamma som Rosa bandets i den meningen att du kan nåla på dig "kvittot" på din godhet. (Detsamma gäller förstås band i alla kulörer för alla ändamål.)

Men majblomman är såpass mycket klassiker att den inte är i närheten av den känsla av "kommersialism" som Rosa bandet-kampanjen når upp till. Och då är det i alla fall min upplevelse att den där perioden i april brukar bli betydligt dyrare eftersom en inhandlad majblomma stannar hos sin ägare i ungefär två sekunder - och ungefär två meter bort står nästa blomsäljande unge.

Å andra sidan når majblommorna förmodligen inte upp till de summor som Rosa bandet-kampanjen drar in nu. Såvida man inte lägger ett längre tidsperspektiv på saken. Oavsett grad av "kommersialism" så handlar det ju också om att bevara sin auktoritet, aktualitet och trovärdighet också. Där kan Rosa bandet mycket väl tänkas bli förlorare i långa loppet om de envisas med att färga Globen, gator och torg rosa i en månad per år. Om detta fick jag ett mail och en länk till en artikel som helt enkelt frågar om det kan bli för mycket av det goda?

Jorå. Det kan det säkert. Det faktum att Sakine och många fler reagerar med sådan trötthet och irritation som de gör är väl ett bevis för det. Men, å andra sidan. När folk är trötta på Rosa bandet är det kanske ändå dags att ta nya och andra tag. Nästa oktober är det kanske det Blå bandet som sitter på var mans jacka och då färgas Globen blå i stället.
Eller nej. Stryk det sista. Självklart är det inte Globentutten som bör färgas, utan Malmös falliska stolthet Turning torso.

För övrigt undrar jag var all upprördhet är rörande den könsstereotypa koloreringen av dessa kampanjer?
Jag menar, bröstcancern är fångad under ett rosa täcke och ingen har blivit arg? Man blir ju helt perplex.
Vad är det med världen? Har folk gått och skaffat sinne för proportioner eller?

2 kommentarer:

Johan Lundberg sa...

En viktig skillnad mellan Rosa Bandet och Majblomman är att den senare inte har någon kommersiell del. Rosa Bandet ligger i riskzonen eftersom den för lättvindigt lånar ut sitt namn till olika produkter.

Idag var jag på Akademibokhandeln. De säljer en Rosa Bandet-penna där 10 kronor går till kampanjen. De andra 125 kronorna går till Kooperationen. 92% av priset går alltså inte till cancerforskning.

Jag gillar instinktivt Rosa Bandet-kampanjen. Många bäckar små är en bra idé, men vissa bäckar är väl små.

Carl Johan Hall sa...

Egentligen kan man ju vara diskret och vara välgörenhetig men bara stoppa bandet i fickan och behålla den praktiska säkerhetsnålen...

Men jag gör nu det sociologiska experimentet att bära TVÅ rosa band.

Så vad tänker då den rättfärdiga medborgare som, bärande ett ensamt band, ser mig på tunnelbanan? Jo: "Hjälp, han är godare än jag! Han har TVÅ band!"

Den dag jag ser någon med tre band vet jag att hypotesen håller!