torsdag 13 november 2008

Rothstein hittar tre små ord

Ibland är Bo Rothstein en kul filur. Som när han gör såna här tilltag. Men ibland är han inte alls lika rolig. Det tänkte jag i dag när jag läste hans debattartikel mot bloggosfären i GP idag.

Främst reagerade jag på påståendet att Mattias Svensson skulle ha anfört som huvudargument att Rothstein skulle suga hans kuk. Det lät väldigt konstigt.
Mattias har för det första aldrig bara ett argument och för det andra brukar den uppsjö av argument han normalt är beväpnad med alltid vara utvecklade och underbyggda som katten. En oförskämd mening bestående av dessa tre små ord lät inte som ett normalbyggt $venssonskt svar i någon debatt någonsin. Dessutom kom jag ungefär ihåg texten och mindes inte att jag hajat till inför något särskilt.

Inte heller var det något särskilt, förstås. Visserligen finns de tre små orden där, men i kontexten ordlek. Jag orkar inte förklara, läs här så fattar ni. Mattias har även bloggat till sitt försvar idag.
Man kan med andra ord konstatera att det fanns en hel del argumentation i sak, vilket Rothstein väljer att inte låtsas om i sin artikel. Han gör, kort sagt, ett så kallat fultrick, för att ge igen.

Det bredare klagomålet på bloggosfären som framförs i artikeln kan man inte vara annat än frågande inför. Det verkar allra mest som att Rothstein är sårad. Och det kan man såklart bli. Själv kan jag, i egenskap av gammelmedial skribent, ruttna rejält på det eviga tjatet om gammelmedia, men det är långt därifrån till att döma ut en hel ocean av kreativitet och uttrycksvilja? Dessutom ruttnar jag på sisådär trettio saker om dagen i vanliga medier också. Och jag inser det fatala i att skälla på "bloggosfären", som vore den en sammanhållen entitet.

Visst finns det tendenser till likriktning, självgodhet, inpyrdhet och mobbeteende här och var bloggosfären - precis som överallt annars. Taket för frispråkighet är förvisso högre, men Rothsteins kloakanalys stämmer inte särskilt väl.
Det intressanta med bloggosfären är inte dess sämsta sidor, utan dess bästa. Det råkar dessutom vara helt individuellt vilka bloggar man lägger under "bäst" respektive "sämst". Man måste liksom inte "läsa ut" bloggosfären. (Gudskelov.) Man får välja helt själv.
Men sök och du skall finna.
Frifräsare. Partikulariteter. Navelskådande excesser. Supersmala intressen. Politiknördar. Matnördar. Sportnördar. Stilister av rang. Stylister av rang. Språk som får dig att rodna. Språk som får dig att somna. Sminktips. Poesi. Tankar om trafiksäkerhetsstrategier. Det smartaste du någonsin läst. Det absolut mest korkade du någonsin läst - idag igen!
It's all there. Det är därför det är kul ju. Frispråkigheten ingår i paketet.

Helt klart är hur som helst att om man förhåller sig till bloggosfären efter hur sårande träffarna blir efter en knuffsökning på sitt eget namn så har man inte tittat så noga på denna sfär.

UPPDATERING
Som en sorts understreckare till konstaterandet att i bloggosfären får man fler och spretigare synpunkter. En webredaktörsblogg som i flera månader bott i min rss-läsare är Emanuel Karlsten på Dagen - en tidning som kanske inte ligger i topp på priolistan i den dagliga läsningen annars. Karlsten ger ofta en uppdaterad syn och annorlunda version av de debatter som råder i hans egen sfär och förefaller genuint nyfiken, öppen och kommunikationsvillig på ett sätt som, om du ursäktar Karlsten, inte alltid råder i Dagen.
I dag tipsar redaktören om morgondagens utgåva av Dagen, som sägs bli en hyllning till webben. Kanske att man skulle leta rätt på ett ex av Dagen i morgon dårå...

4 kommentarer:

Kraxpelax sa...

Bo Rothstein är en notoriskt obalanserad person som dyker upp med jämna mellanrum. Här retar han sig på nyliberalismen, och absolut med rätta, och skäller därför på bloggsfären i sin helhet. Elementärt kategorimisstag. Korkat så det förslår. Men när professorer i typiskt darriga ämnen, skolade i endemisk kravlöshet, skall till att ta till orda med Pompa & Auktoritet, tja, så bler det ju tyvärr så här.

deeped sa...

Hej. Jag skrev om Rothstein på Same Same But Different. Visade sig att han ser det hela som ett experiment och alla som kommenterat hans debattartikel utan att ta avstånd från den (borttagna) kommentaren av anti-semitiskt slag anser han bevisa att bloggosfären är fascistoid. Bara sådär. Tyvärr har jag lovat honom att inte publicera hans mail...

oscar sa...

Oscar

Kolla Nyheter24 oxå:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/50761-bloggar-minskar-demokratin

Sanna Rayman sa...

@ deeped
Jo, jag läste det och inte heller jag har kommenterat den biten. Mest för att jag initialt reagerade mest på den lösryckta beskyllningen på Mattias - resten kändes överlag som skåpmat i bloggdebattsammanhang. Med den logiken skulle för övrigt Mattias kunna hävda att hans långa inlägg mot Rothsteins förra debattartikel var ett experiment såtillvida att han ville se vad som händer om man inkluderar orden "sug min kuk" i en text. Klara folk att läsa resten eller stannar de vid kuken? Det senare verkar vara fallet...