torsdag 4 december 2008

Enögdheter

Jag ser på Knuff att de två mordbrandsdåden som skett med kort mellanrum på sistone tolkas som ett resultat av borgerligheten/regeringen/liberalerna/högern på nåt vis. Jag pallar faktiskt inte ge mig in i den debatten, det känns bara snett, orättvist och fult. Guilt by association är en underdrift i sammanhanget.

Var är liberalernas fördömanden?, frågar en del.
Alltså. Allt vi vet just nu är rykten. Jag skriver i en tidning och då är det ett lämpligt beteende att inte utgå ifrån vem som är skyldig i ett brott som är under utredning och där det inte ens finns några utpekade misstänkta.

Självklart fördömer jag branden, vem som än har anlagt den, men det är ett kort konstaterande och därmed svårt att bygga en hel text på. Därför skrev jag om det jag kunde skriva lite längre om, dvs Kulturkampanjen i sig och vad de har gjort - vilket jag fick mig en känga för. Ja ja, jag antar att det ingår i den stora kampen, vilken den nu är.

Hur som helst. Jag känner några som varit inblandade i Kulturkampanjen vid olika tillfällen genom åren. Folk som hjälpt till, som spelat på stödkonserter etc. Jag har dessutom ett bestämt minne av att jag själv har stött Kulturkampanjen förut genom att skicka ut info om deras stödfester till våra publikregister när jag jobbade på frigruppsteater.
Helt enkelt. Jag vet att det har gjorts ett helt fantastiskt och imponerande jättejobb därute.
Tyvärr. Det får för närvarande stanna vid ett något luddigt riktat fördömande, men ett fördömande är det likafullt.

6 kommentarer:

Hampus Eckerman sa...

Men det här var roligt! Du matchar nästan perfekt signaturen Martins kommentar i det inlägg du länkar till:

"Liberalerna har lite andra beviskrav för högerfolk, för att fördömma vänsterfolk räcker det med att de hade en tröja med luva så hålls hela vänstern ansvarig. För en nasse krävs dock först att individen grips, fälls och att han faktiskt bevisligen är medlem i en nazistisk organisation. Att detta uppfylls garanterar dock inte ett liberalt fördömmande, för när dessa krav uppfyllts så är oftast hela saken “överspelad”."

Sanna Rayman sa...

Gör jag? Hur?

Sanna Rayman sa...

Eller vet du vad. Svara inte. Jag är trött och ledsen och orkar inte bjäbba. Tro vad du vill, jag bryr mig inte.

Niklas sa...

Hej Sanna!

Du har naturligtvis rätt att man inte kan peka ut någon som skyldig innan det bevisats. Dock finns det väldigt mycket som talar för att dådet är politiskt motiverat och utfört av nazister, vilket jag iofs tycker att man kan skriva om men förstår om man inte vill göra.

Problemet anser jag är att många liberala politiker och tyckare är snabba med att fördöma attacker som riktar sig mot t.ex. sverigedemokratiska politiker och detta sker utan att det finns någon tydlig bevisning. Jag vet inte om detta gäller dig, så jag kan inte anklaga dig personligen, men det är så den allmänna bilden ser ut.

Ett annat problem är att antirasister och nazister ofta utmålas som lika goda kålsupare i media. Det är inte sant. Aktiva antirasister är en brokig grupp och det finns många fredliga antirasister. Det antirasistiska våldet går inte heller på något sätt att jämställda med det nazistiska. Det är skillnad på att slå sönder en bil och att mörda folk.

Slutligen så kan man inte skylla nazisternas dåd på borgerligheten. Men nazismen och andra högerpopulistiska idéer stärks när det politiska landskapet flyttas högerut, människor känner sig mer maktlösa i sin vardag på grund av en försämrad offentlig sektor och vänstern samtidigt inte förmår att mobilisera arbetarklassen i tillräckligt hög grad. En ökad högerpopulism är alltså en direkt följd av högerpopulism och högerpopulismen blir starkare på grund av vänsterns misslyckande.

Blev ett långt inlägg nu, men ville förtydliga lite tankegångar. Tråkigt att du är trött och ledsen. Jag hoppas det känns bättre, snart är det ju helg i alla fall...

Niklas sa...

"En ökad högerpopulism är alltså en direkt följd av högerpolitik" ska det naturligtvis stå.

olof den andre sa...

Med Expos sätt att räkan så måsteman sätta upp även den vänsterpartistiske politikerns dubbelmord på vårdhemmet på kommunismens konto. Eller varje stöld (egendomsbrott), eller varje mord dråp som begås av invandrare...