tisdag 2 december 2008

Gräsligt utan Groucho

Skriver idag om gräsrötter, nätverk, klubbar, partier, supportrar, vänner, anhängare och allt vad det nu heter. Ingen har i dessa sammanhang kommit på att använda det rätt mysiga ordet mycel, men det kommer säkert.

"Allt fler känner tvekan inför att skaffa partibok. Vi lär få se många fler lösa nätverk och grupper födas framöver. Socialdemokraterna har redan försökt sig på att avdramatisera partibokens tyngd med sitt supporterprojekt och i Marita Ulvskogs Feministas framhåller man på hemsidan att nätverket varken har gatuadress eller växelnummer.

Det är uppenbart att de lösa formerna sätter myror i huvudet på många. I Expressen (1/12) går Mikael Trolin (fp) till storms mot att alla inte får vara med i nyblivne folkpartisten Alexander Bards nätverk Liberati. Elitism, menar Trolin och efterlyser en öppenhet där ”alla” får komma till tals.
Bards tanke är snarare den motsatta. Att alla faktiskt inte måste komma till tals överallt hela tiden. Lika lite som jag måste äta lunch med samtliga kolleger på min arbetsplats varje dag.

Vill man att frodiga gräsrotsrörelser ska uppstå, är det en god idé att låta dem formas, istället för att komma dragandes med gräsklipparen så snart ett strå sticker upp."


För övrigt ger jag mig själv en guldstjärna för att jag lyckades avhandla temat utan att dra Groucho Marx-citatet om klubbmedlemskap. Starkt jobbat jag!

10 kommentarer:

Anders Utbult sa...

Jag tycker din kommentar på mitt arbete är ytterst bristfällig. Du väljer endast att kommentera en utav mina punkter - uppmärksamheten, och låtsas inte om det faktum att

1. De är Pr-konsulter
2. De skriver på sin sida att de är "personer utanför den aktiva politiken", samtidigt som grundaren och talespersonen jobbar med PR för Svenskt Näringsliv och Folkpartiet.
3. De är inget "nätverk" då inga inom nätverket har fått möjligheten att kontakta varandra, utan bara dem, och kommer inte få den möjligheten förrän de ger mer pengar till Pr-konsulterna.

Så.. Starkt jobbat ideologimässigt. Svagt jobbat rent journalistiskt.

AnnaLauritsen sa...

Hejsan Sanna!
Jag tänkte höra med dig som använder dig av samma "blospot" som jag om du vet någon bra webbdesigner eller om du själv vet hur man kommer tillrätta med det problem som har uppkommit med min blogg. Nämligen att sidelementen till höger visas nedanför inläggen... se www.annalauritsen.blogspot.com
Det är något som är fel i html koderna antar jag men jag hittar inte felet... Tacksam på om du har något tips.. mvh Anna

Sanna Rayman sa...

Eh. Jag förnekar inte att jag har en ideologi. Jag menar rentav att jag är ganska öppen med den som ledarskribent.
Hur menar du för övrigt att den ideologiska faktorn spelar mot att du ursprungspublicerade ditt journalistiska och heltigenom neutrala verk på en blogg med namnet Alliansfritt Sverige?

Kom igen. Din text är en debattartikel som är ideologiskt färgad. Det gör inget, men vi kan väl vara ärliga med den saken?

Hur som helst. Min ambition var faktiskt inte att bara skriva ett svar till dig. Det får Alliansens vänner göra själva. Jag ville skriva en iakttagelse som handlade om mer än bara Alliansens Vänner, om förändringar i organisationssätt osv. Då rymdes inte alla dina punkter, dessvärre.

För övrigt har du läst dåligt. Jag kommenterade fler av dina ifrågasättanden än uppmärksamheten. Jag påpekar att jag, till skillnad från du, inte förvånas över att Alliansen välkomnar nätverket. (Det vore väl jäkligt märkligt om de bemötte saken med "Usch då!" ?)

Jag frågar mig också varför är det skumt om ett fåtal startar nätverk och söker likasinnade, vilket du antyder när du ifrågasätter ett helt nystartat nätverk med hänvisning till storleken på deras grupp på Facebook.

Och jag duckar inte alls för det faktum att de är PR-konsulter. Men jag ifrågasätter varför sådana inte ska få engagera sig.

Alltså. Om man jobbar med reklam och kommunikation så BLIR man inte automatiskt varenda projekt.
När man gör ett projekt för Svenskt Näringsliv är man inte omedelbart medlem där. När man gör ett jobb åt Folkpartiet blir man inte obönhörligen fp-medlem. Det enda detta bevisar är att detta är PR-konsulter som tar jobb som inte går tvärt emot deras övertygelser och det i sig är väl knappast klandervärt, eller?

Om du gräver fram att det här nätverket är ett projekt som sänder notan till m, c, fp eller kd har du scoopat. Dessförinnan finner jag det tyvärr inte så upphetsande.

Per Hagwall sa...

Anders Utbult vränger ut och in på sig själv för att slippa erkänna att han är ute i ogjort väder. Hans försök att stämpla initiativtagarna som pr-konsulter som i hemlighet anlitats av Alliansen har visat sig upplösas i luft. Erkänner han sitt misstag? Nejdå, han försöker i stället misstänkliggöra politiskt intresserade medborgare för att de är... politiskt intresserade.

Genomgående i hans argumentation är hans påstådda vurmande för "öppenhet".

Låt oss då se hur han presenterar sig själv på Newsmill;

Han skriver t ex i "vänsterinriktade Alliansfritt Sverige."
Vänsterinriktad är bara en del av sanningen, bloggen är uttalad anti-alliansen. Den vägrar konsekvent att kritisera vänstern ens när vänstern gör samma sak eller mer av det som alliansen kritiseras för. Snacka om blockpolitik...

Han fortsätter med att skriva: "Jag är partipolitiskt obunden".
Det är kanske tekniskt sett sant. Men vad skall man kalla en person som förutom att medverka på ovan nämnda blogg också klart deklarerar sin politiska inställning med att "jag är emot alliansen" (på Catti Ullströms blogg 1 juni i år)? En sannare presentation är "blockpolitiskt bunden".

Att Utbult då ogillar Alliansens vänner är i det ljuset tämligen självklart. Det var ju bildandet av Alliansen och det breda stödet för den tanken bland borgerliga väljare som var den enskilt största orsaken till den borgerliga valsegern 2006.

Slutsats: Om öppenhet är så viktigt för Utbult som han påstår så bör han börja med sig själv.

Per Hagwall, som är helt öppen med att han är ordförande för Brommamoderaterna.

Anders Utbult sa...

Mitt avslöjande är på intet sätt att "Alliansens vänner" har stöd från Alliansen, ej heller det faktum att de är PR-konsulter i sig.

Det handlar helt enkelt om att de två grundarna försökte dölja att de jobbade med PR inom politiken, och går så långt som att säga att de står "utanför" den aktiva politiken.

Erfelt jobbar som sagt med Fp och SN, Lepola arbetar mot kommunpolitiker.

Begreppet "astroturfing" som jag tar upp handlar just om proffs som försöker framställa sig som amatörer för att få ökad legitimitet.

Det är framför allt det du inte bemöter. Det ingen vill bemöta.

Och hur var det tänkt att min öppenhet skulle kritiseras? Menar Per Hagwall att jag döljer att jag är emot alliansen genom att deklarera att jag skriver för bloggen ALLIANSFRITT Sverige? Det måste ju vara ett skämt.

Sanna Rayman sa...

"Det handlar helt enkelt om att de två grundarna försökte dölja att de jobbade med PR inom politiken, och går så långt som att säga att de står "utanför" den aktiva politiken."

Tja. Du kallar dig journalist i stället för debattör. Big diff. Jag tror du ser för många ugglor i mossen.

Alltså. Min definition av att vara aktiv i partipolitiken är att man är medlem, kanske förtroendevald, kanske går på möten, åtminstone att man får en medlemstidning eller ett nyhetsbrev av ett parti då och då. Om minsta intresse för endera blocket ska misstänkliggöras förstår jag inte vilka du menar ska vara gräsrötter. De politiskt ointresserade?

Per Hagwall sa...

Anders, slingra dig inte, du försöker ge sken av någon slags oberoende. Det är ingen slump att du framhåller att du skriver i "liberala, pluralistiska bloggen Skick".
Visst gör du det, men det du skriver är fast cementerad i blockpolitiken. Det borde väl ändå vara intressant för läsarna att veta?

Läs igen vad Sanna skrev, den som sysslar med PR blir inte sin klient, däremot är det förstås bra att man inte är helt emot , tycker du det varit bättre om de arbetat för organisationer vars värderingar de avskydde?

Din hemsnickrade definition av vilka som skall räknas höra till den aktiva politiken passar förvisso dina syften. Men med den så är även alla opolitiska tjänstemän i departementen, för att inte tala om alla andra som har politiker som chefer, en del av "den aktiva politiken". Alla som kan något om saken vet att det faller på sin egen orimlighet och gör att begreppet fullständigt tappat betydelse.

Anders Utbult sa...

Debatten fortsatte på www.skick.se (där även Per Hagwall bemöts), där Sanna slutligen fick sista ordet. Tack för en god debatt Sanna!

Sanna Rayman sa...

Ah, bra tänkt - public service.
Tack själv!

Maya sa...

Anders Utbult är en enkelspårig stackare.