måndag 12 januari 2009

Negrebnollah

Negrebnollah är mitt smeknamn på Hallonbergen. Där bodde jag i tiotalet år och trivdes alldeles ypperligt. Det var ett trevligt ställe, till skillnad mot vad många tror.
Så där är det ju hela tiden. Alla försvarar ivrigt sin egen lilla förort, men tror hemska saker om de andra. Förmodligen tycker de som bor i Hallonbergen att ryktet om deras hood är orättvist, samtidigt som de tror att Rissne nog är lite stökigt ändå.

Idag skriver jag om trygghet och ordning.

9 kommentarer:

Carl Johan Hall sa...

Och jag som trodde att det var en eufemism för det politiskt inkorrekta bakverket när jag såg rubriken...

Att bilda anagram på T-banestationernas namn är ett kul tidsfördriv. Gamla Stan blir Manga-last (ovana att läsa japanska serier stup i kvarten), Skarpnäck => skränpack (hänger runt T-banan kvällstid), Högdalen => Lödhagen (parklek för elektriker). Och då finns ändå 97 stationer till!

Sanna Rayman sa...

Nope, inga bakverk, bara goda bär och berg. Men visst låter det exotiskt? Och ordlekar är alltid ett bra tidsfördriv!

Merit sa...

Själv har jag i alla år haft en pseudonym på samma grund: Tirem Regaw. Fast ibland kallar jag mig Solveig Johansson...

nordicdervish sa...

Sanna du är en rasist! Negre är en TYDLIG hänvisning till Neger och avslutningen med ollah är en skamlös antydan om att de oskyldiga invånarna i Hallonbergen skulle ha Hizbollah-sympatier!
Du svartmålar en hel förort och kallar dem för terrorister! ;)
Jag ska prata med de som reagerade mot Noggerglassen. ;)))

Sanna Rayman sa...

@nordicdervish
Nima, du har förstås helt rätt. Jag krälar i stoftet och skäms, men försvarar mig med att Hallonbergen av mycket olyckliga omständigheter faktiskt blir så baklänges. Naturligtvis tar jag avstånd från allt som detta skulle kunna låta eller tolkas som.

För säkerhets skull, så att misstaget inte upprepas, borde denna förort snarast möjligt döpas om. Jag ska genast tala med avsedd myndighet om saken och föreslå det såväl bak- som framlänges mer neutralt klingande Bärkullen.
Då slipper vi också den diskriminering av andra bär som hallonens framskjutna position i området hittills har inneburit. ;)))

Llah Nahoj Lrac sa...

Hur de försåtliga baklängesbudskapen används i samhället är en tydlig illustration av hur maktstrukturerna i samhället alltmer förskjuts från det offentliga till det privata! Under 1960-talet, välfärdsstatens och den offentliga sektorns guldålder, användes detta indoktrineringsmedel främst vid namngivningen av socialt ingenjörsmässiga bostadsprojekt som Hallonbergen. Under det nyliberala 80-talet figurerade baklängesbudskapen som bekant huvudsakligen i den kommersiella musikindustrins alster - fonogrammen med s. k. "hårdrock". Senare decennier präglas av att främst storkapitalet stärker sitt grepp över det kollektiva medvetandet på detta sätt - exempelvis järnvägsoligopolisten SJ AB och mineralvattenjätten Evian.

Nathalie Sundesten Landin sa...

Hej Sanna! Vad roligt att läsa din ledare i SvD. Jag bor själv i Rissne och upplever inte särskilt mycket otrygghet. Som du skriver så händer det otäcka saker lite varstans i stan. Problemet är väl snarare att det uppmärksammas mer när det händer här. Det finns en tendens att ange Rissne eller Hallonbergen när det händer negativa saker (inte Sundbyberg).
/Nathalie

Sanna Rayman sa...

@Nathalie
Hejhej! Man måste ju försvara sitt hood, jag gillar Sumpan - både Hallonbergen och övriga delar.
Det är ju däremot lite tunt med Sumpanbloggare, men din, Grufmans och Tokmoderatens plus nån mer kollar jag in lite då och då.

För övrigt skulle jag tro att du har samarbetat politiskt med min kompis, miljöpartist, som jag delade min lägenhet i Hallonbergen med - Gustaf?

Robert Österlin sa...

Haha intressant ordlek, har aldrig själv tänkt på det. I egenskap av nyinflyttad till Negrebnollah från Rissne kan jag väl säga att båda områdena är väldigt lugna.

Skillnaden var att jag bodde mer centralt i Rissne och faktiskt såg slagsmålen som ibland skedde när Galne kocken stängde.

För övrigt passar jag på att beröma SvD:s ledarredaktion i allmänhet och dig i synnerhet för ett alldeles utmärkt jobb.