måndag 26 januari 2009

Pizzan är platt

Idag handlar det om pizza på ledarsidan. Och om de pengar för vilka man köper pizza.

"Jobbavdraget är en rejäl skattesänkning, men ändå är märkligt få medvetna om den. En delförklaring är sannolikt vår inbitna vana att leva efter pizzakonjunkturen, ur hand i mun. Vi tror oss inte kunna spara och planera och försöker därför inte.
Jag är själv likadan. Om två veckor sitter jag där, i min egen månatliga lågkonjunktur, och dricker sötliskig Orangensaft.
Häri finner vi den kanske viktigaste aspekten av jobbavdragets politik. Att återuppväcka sparandets och hushållandets dygder."


Och på den här förtjänstfulla sajten kan man räkna ut storleken på sitt eget jobbavdrag.

Kuriosa: Pizzorna på den bild som tronar över texten i papperstidningen kan för övrigt ha inmundigats av Barack Obama. Åtminstone var bilderna en del av nån sorts Obamaknäck från AP Photo.
Det ni. Han är med även när han inte nämns.

6 kommentarer:

Neoliberal Agenda sa...

Det jag inte fattar är varför folk försätter sig i en situation där de är helt panka vid slutet av månaden?

Det första jag gjorde när jag började jobba vara att lägga undan pengar så jag iaf. hade 50 000:- på bankkontot.

Det måste ju vara hur jobbigt som helst att inte kunna beställa en resa, köpa en ny TV, handla en vinterjacka eller gå ut äta dyrt när man vill i månaden?

Sanna Rayman sa...

Är du en människa?

Lars sa...

Var detta inte bara en grov påstötning på JPAL att fixa en rejäl löneförhöjning?

Sanna Rayman sa...

@Lars
Haha. Så intrikat du tänker. Men nädu. Vore för övrigt jäkla dumt att sätta in en sån stöt i kristider.

Anonym sa...

För almän kännedom: http://fredimellanostern.wordpress.com/2009/01/28/falskskyltad-frukt-och-falskskyltade-artiklar/#more-2619

Neoliberal Agenda sa...

Är du en människa?

Eh?