tisdag 13 januari 2009

Vad som kan utrönas av en statstjänstemäns inälvor

Den magiske ekonomisten formerly known as hälsosam, ger mig dagens skratt.

"Arthur C Clarkes tredje lag säger att begränsningen sätts av vår fantasi, snarare än av de tekniska möjligheterna. ”Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
Lite på samma sätt måste den förutsägelse som jag nyligen gjorde om att Riksbanken skulle sänka räntan ha tett sig för riksdagsledamoten Peter Hultqvist från Borlänge. Hultqvist såg bara två möjligheter:

1. Den lägre tjänstemannen på socialdepartementet, Mattias Lundbäck, har supit ner Stefan Ingves och fått honom att avslöja en kommande räntesänkning.

2. Den lägre tjänstemannen på socialdepartementet, Mattias Lundbäck, har magiska krafter och kan förutsäga fenomen som räntesänkningar genom att spå i statstjänstemäns inälvor."


Hela inlägget här.

2 kommentarer:

mksblogg sa...

OT men eftersom det är så svårt att kommentera på Ledarbloggen: Du kanske ska ta och följa med Ingerö på etikkursen, och det verkar nog som att ni båda behöver en kurs i svenska språket dessutom med tanke på era svårigheter att förstå texten på den omtalade s-bloggen. Ett tips så här i all välmening!

Sanna Rayman sa...

@mksblogg
Ett svar, i all välmening. Min bloggpost, vilket jag tror var ganska uppenbart för de flesta som läste den, handlade ju faktiskt inte alls om den där omtalade s-bloggen specifikt. En ledtråd är att jag överhuvudtaget inte nämnde den i min text.

Det som intresserade mig var att föra ett mer generellt resonemangen kring bildning och kompetens hos våra politiker - vilket jag kompletterade med en hänvisning till Ingerös blogg inte minst eftersom han skrivit mycket om dessa frågor även tidigare.

För övrigt. Vilken etikkurs? Vet inte riktigt vad du talar om nu, men anar att det måste vara den sortens etikkurs som avråder från skämtsamheter?