måndag 2 februari 2009

Der Konsumismus

Alla ismer blir roliga på tyska. Ismus-ändelsen är kul. Men konsumism? Nja, jag tror inte att det är en ism, faktiskt. Om detta skrivs det idag, med avstamp i modeveckan. Ni vet, den som befolkas av anhängare av fashionismusen.

"Modebranschen positionerar om sig. Begreppet ”slow fashion” har surrat länge. Långsamt mode ska vara reaktionen på konsumism och verkar rymma det mesta – ekologiskt, återanvänt eller helt enkelt hållbart. Tänk signalord som kvalitet, rättvist, basplagg, klassiskt... Argumentationen bygger på en allmän strävan att skapa ett mer hållbart samhälle. Men kan modebranschen förkroppsliga detta? Säkert kan enskilda designers känna och agera så, men den sista jag litar på när det gäller tidlöshet och hållbarhet är en bransch vars livsluft är trender som kommer – och går. Det kan verka klokt att köpa, säg, en svindyr ”oversized” t-shirt i kraftig fröskalsbomull med asymmetrisk halsringning som kommer att ”hålla i åratal”. Men om ett år är för stora t-tröjor pinsamt trashiga, medan ribbade farfarströjor i tvättad bomull är ”det nya tidlösa”. Då sitter jag där, garanterat omodern i flera hållbara år framåt..."

3 kommentarer:

Adam_Nordén sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Adam_Nordén sa...

Kan ingen tala om för mig exakt hur mycket just jag får konsumera? Det måste väl finnas ett mått! Om vi stoppar in mina data i formeln så borde vi kunna hitta rätt...Snälla, hjälp, jag blir så förvirrad av detta. Är 6500 för mycket för en jacka? Är 4000 lagom? Och hur mycket får jag lägga på min ManBag?? Och min klocka? Och får jag verkligen köpa lika dyra viner som Jan Guillou? Eller gör jag fel då?
Hjääääääääääääääälp!

Bella sa...

Jag håller med dig att branschen aldrig kommer att kunna förkroppsliga "slow fashion" men man kan ändå säga nej till slit-o-släng trender, plagg där tyget el. knappen kostar mer än lönen till den som syr det. Försöka som kund att få klädföretagen att ta sitt ansvar och inte bara vilja tjäna pengar...

Läs gärna mitt inlägg ang. gårdagens ledare...
Bella, designer för SMID