lördag 7 februari 2009

Tuppjuck

"ANONYM GÄSTBLOGG"

Det är goda tider. Gammelmedia har äntligen fattat att bloggosfären regerar! Jag var på prisutdelningen av Stora Bloggpriset häromdagen. Fantastiskt kul att träffa alla man lärt känna över nätet IRL. Alla vinnare och nominerade förtjänade verkligen att vinna och nomineras. Förutom Carl Bildt och Schulman och Gynning. Precis som alla andra så applåderade inte heller jag när deras namn lästes upp.
Vad tror de, liksom? Att man blir bloggare bara genom att skapa ett bloggkonto och blogga?
Var var de när alla vi andra genomförde bloggbävning efter bloggbävning? Var var de när vi gång på gång samlade våra gemensamma krafter i en enda åsikt? Var kommer de vara när vi gör det igen och igen och igen?
Att de blev nominerade är faktiskt en skam, jag förstår inte hur det gick till överhuvudtaget. Typiskt gammelmedia. Men man får vara glad att de fattar litegrann ibland alla fall.

För några kvällar sedan var jag på Liberatipub och såg min idol och hjältinna Camilla Lindberg och Alexander Bard som hon startat nätverket Liberati med. De berättade om hur illa Folkpartiet (och säkert alla andra partier också) beter sig mot alla som kommer in och är nya. Partisekreteraren Erik Ullenhag fick rejäla doser kritik av båda två, men hans svar var mest politikersnack. Som när Alexander Bard berättade om alla intressanta medlemmar i Liberati, professorer på KTH och allt möjligt, som gärna vill vara med där men absolut inte vill bli med i Folkpartiet. Då sa Erik Ullenhag att någonting om att då kanske de inte vill det.

Jag tycker att Alexander Bard hade helt rätt i sin replik om att professorerna ju vill in och förändra. Det är klart de vill. De vill bara inte vara medlemmar i Folkpartiet förrän Folkpartiet slutat vara Folkpartiet.

Överhuvudtaget var det mycket intressant allt det som Alexander Bard sa. Han pratade om att partierna inte fattar internet och bloggarna och att det är den nya politiken. Att det var jätteirriterande att bli medlem i ett parti och få en massa inbjudningar till möten som man inte har tid med. När allt man vill ha är en maillista att diskutera politik på. Jag håller helt med Alexander Bard om det. Egentligen hade jag hellre suttit hemma och chattat än varit på Liberatipub. Det var ju rätt onödigt det också.

Och förresten. Gammelmedia fattar ingenting. Igen. I snart en vecka har de nu mörkat att det egentligen var bloggosfären som tillsammans avslöjade den grymma gåsdunsplockningen i Polen och Ungern.
(Alla länkar till bloggaren i Bjuv som gjorde det är bortplockade av gammelmedia och bloggen verkar inte heller finnas längre (mystiskt), så jag kan tyvärr inte länka. ÄR DET NÅGON SOM GJORT EN SKÄRMDUMP? Jäklar att jag inte tänkte på det, det var ju så vi avslöjade att Lisa Bjurwald är typ helt dum i huvudet och alla på gammel-DN också.)

Men man borde inte vara förvånad. Gammelmedia har aldrig förstått bloggosfärens hederskodex om att ära den som äras bör. Ibland tror man att de har fattat, som när bloggpriset delades ut och de bjöd på drinkar och mat. Men så snor de en hel story - som de aldrig hade kunnat göra lika bra som det stora grupparbetet bloggosfären gjort - och gör den till TV4:s. Just nu är jag så arg på TV4 att jag inte vet var jag ska ta vägen! Det är fan värre än vad Liza Marklund gjorde. Hon var i alla fall inte så låg att hon snodde hela sin story från bloggosfären.

Bra i alla fall att Mona Sahlin har börjat följa på Twitter. Eller vem det nu är som skriver hennes fejkade 140 tecken. Fast å andra sidan. Alla nya människor som börjat twittra nuförtiden. De twittrar ju ändå bara fel hela tiden. Det var faktiskt socialare när det inte var så många där mer än vi som fattade. Nu måste man ju ägna halva dagarna åt att skälla ut alla som inte fattar.

Nu ska jag ringa och ge min mamma en rejäl jävla utskällning, hon fattar verkligen inte bloggosfären. Eller Twitter. Eller internet. Man får ju skämmas.

xoxo

6 kommentarer:

FL sa...

Haha, skitroligt. :)

Mary sa...

Bravo!

Marie-Louise F M sa...

Hej Sanna!
Folkpartiet (och mp)ger jag inte mycket för i dagsläget :-((
Twitter är inget för mig, länge leve bloggen!
Hälsn Marie-Louise Forslund Mustaniemi

Leif Nixon sa...

Nu var du elak. Fniss.

Anders Edwardsson sa...

Gutt!

Erik Laakso sa...

Begreppet "gammelmedia" är så 2008. Ofräscht, omodernt och ute. Medierna har förstått det, snart kanske bloggsfären förstår det också. Skön sågning. hihi