söndag 22 mars 2009

Den konservativa bacillen

I januari lämnade Naser Khader sitt parti Liberal Alliance och förklarade detta med att han kommit på att han inte var liberal, snarare socialliberal. I veckan går han till Konservative Folkeparti. Om detta funderas det lite idag.

Å andra sidan är veckans utveckling kanske inte så förbluffande som man skulle kunna tro. Redan när Ny Alliance bildades figurerade ordet socialkonservatism som ett av ledorden. Och ser man till vad Khader också sa när han motiverade sitt avhopp i januari blir tråden ännu rödare.

– Då vi stiftade Ny Alliance såg jag framför mig ett brobyggarparti, ett värdeparti, ett integrationsparti. Ett parti i linje med det jag kämpat för i många år. Men jag lyckades inte hålla fast vid den visionen.

Om jag ska våga mig på en fri tolkning av det hela lyder den ungefär som följer.

För väldigt många sitter det väldigt långt inne att erkänna att de bär på den konservativa bacillen. Man kopplar konservatism med reaktionärt bakåtsträvande och känner sig därmed tvungen att hålla distansen. I själva verket finns det betydligt fler som när konservativa böjelser än det finns folk som faktiskt uttalar det.

Khaders vision är egentligen ett utmärkt exempel på vad som skulle kunna känneteckna ett modernt konservativt parti. Att bygga broar handlar ju sällan om radikalitet, snarare om en lite mer eftertänksam och pragmatisk inställning till de politiska skeendena.

1 kommentar:

Vilse på Värnhem/Anders sa...

Naser Khader känns lite som dansk politiks svar på Juan Fonseca, som också byter parti lite då och då och ibland startar eget. Synd, därför att Naser var något så ovanligt som en dansk borgelig politiker som inte är (smyg)rasist. Han hade behövts. Nu är det svårt att ta honom på allvar. Men han myntade det underbara ordet halal-hippie!