tisdag 10 mars 2009

Jobbar som snobbar

Det är inte alls dumt att ha flippat en burgare eller två på Mackedonken, det ger rentav klirr i kassan i framtiden. Om detta och jobbsnobberi och lite annat resonerar jag på dagens sida. Klipp som tillhör texten finns för övrigt att beskåda här.

Idag har annars varit en dag i runtrännandets tecken. Bland annat besökte jag Aftonbladet, där det pratades nya och gamla medier tillsammans med medpanelisterna Fröken Opassande, Herr Uppstuds, jag själv, Mymlan, Kalle Jungkvist samt Jan Helin. Om vi sa något vettigt återstår att se, det dyker väl upp på Aftonbladets web förr eller senare. Jag gissar att jag som vanligt pratade för fort och att jag misslyckades med att stå still. Men något vettigt sades nog, om inte annat att döma av det faktum att vi fortsatte prata en lång stund efter att kameran stängts av, vilket brukar vara ett gott tecken.

9 kommentarer:

MxR sa...

är själv invandrare och har jobbat natt på mcd.
Har aldrig nämnt det i nån cv och skulle aldrig göra det heller, fatta hur verkligheten fungerar sanna rayman. Mcdonalds är ingen merit för att få ett vettigt jobb.

det enda jag lärde mig på mcd var vilket jävla skitslavjobb det var,vilka otroligt dåliga arbetsvillkor och löner som finns(jag slutade när jag inte fick ta paus när jag fick hjärtbesvär pga stressen, och chefen sa att jag fick välja mellan åka därifrån i ambulans eller sparken). Jag lärde mig att jag aldrig vill utsättas för sån skit igen. Ingen annan borde behöva utsättas för att bli löneslav på det stället.

Eller är det din poäng, att alla behöver utsättas för tortybehandling som skitslav för att avskräckas att aldrig mer riskera att behöva utsättas för det igen? (Trevlig männskosyn isf..)

Max Blomberg sa...

Arbetarregeringen visar sitt sanna ansikte: industrijobb, vårdjobb karolinska osv lägger vi ner, till förmån för mcslavjobs och hushållsnära pigtjänster

Accidental Pirate sa...

@MxR

Tänk efter igen! Jag har flera gånger suttit med och intervjuat arbetssökande och ju mer skitjobb dom har gjort, ju mer respekt får dom. De som intervjuar är (oftast) ganska erfarna och kan se värdet i att ha utfört tråkiga jobb.

Att jobba på Donken är en bra merit. Det visar att du kan ta ansvar och order, jobba under stress med kundkontakt och att du inte är rädd för att ta i när det behövs. Bara att gå till jobbet för den lönen är hedervärt!
Jag önskar alla med "skitjobb" skulle sträcka på sig och säga; "Jag vet att det är ett skitjobb men jag tänker göra det så bra jag kan för om man inte börjar nerifrån kan man aldrig klättra uppåt"

Det värsta med jobb som städare o.s.v. är ju oftast inte jobbet i sig, utan andras syn på det och den låga statusen det medför.
Skriv inte bara att du har jobbat på McDonalds i din CV. Utveckla det och förklara vilka erfarenheter du fick.
Själv kan jag skryta med att ha varit diskare bl.a.
Fast mitt nuvarande jobb är lite bättre......;-)

pelle funderaren sa...

Om det finns några personer som ska få dagens ros varje dag så är det dessa ungdomar och även vuxna som jobbar på donken (som en del kallar det).Jag lyfter på hatten för alla som jobbar där

Hälsningar
Pelle Funderaren

Michael sa...

Hej Sanna!

När frågan "tittar Ni på något annat än Skvalleravdelningen på Flashback?" yttrades och alla svarade enstämmigt 'nej', visst var det rent påhitt? Om det är sant, varför tittar Ni inte på något annat? (Med Ni menar jag givetvis Du)

Peter Andersson sa...

hej. Det där klippet..ligger redan på Ab. Det var det jag menade att jag hade sett, med twitter-kommentaren :) JAg tyckte det var en rätt konstruktiv..diskussion. Ok att du inte stod still o prata fort o skorrade osv..men flätorna var SÅÅ Söta :)

p

Anonym sa...

Hej,
Tittade en smula på AB när det dök upp.

Opassande är på sin blogg lika övertygad som du om att hon flunkat. Ett kvinnligt drag? Ni var hästlängder mindre pösiga än Helin (att han ens vågar visa sig efter att ha publicerat urkundsförfalskade dokument utan granskning i Gömda-svängen....)

Ha en bra helg!

Jonas F. i Spånga

Sanna Rayman sa...

@MxR Nej, min poäng är att det uppenbarligen inte är illa att ha gjort flera olika jobb. Förstår inte varför det ska innebära ditt eller datt om min människosyn. Erfarenheter, även tråkiga, slitsamma eller dåliga sådana, är bra att ha i sitt bagage. (Och uppenbarligen oxå bra för löneutvecklingen om man ser till studien jag skriver om.) Har själv inte jobbat just på McD men har haft många andra slitiga och tråkiga jobb. Det är inget jag ångrar eller tycker synd om mig själv för. Däremot är det förstås inget jag vill göra resten av mitt liv, men så ser det ju heller nästan aldrig ut, de där jobben är ju oftast något man gör i kortare perioder.
Sen i ditt specifika fall verkar det ju ha varit något seriöst fel på din chef. En anmälan hade inte suttit fel.

@MaxBlomberg
Har inget svar på det där. Vadå lägger "vi" ner? Regeringen sitter liksom inte med tummen på och makten över alla jobb.

@AccidentalPirate
My point exactly!

@PelleFunderaren
Appselut!

@Michael
Tyckte själv att Flashback tog upp märkligt stor del av diskussionen. SÅ himla mycket hänger i alla fall inte jag där över huvud taget. Visst kan man titta i andra trådar, men det finns trots allt informationskanaler som är bättre. Skvallergrejen är väl helt enkelt för oss som för alla andra, ett snabbt sätt att få veta vem 28/33/54-årige författaren/skådespelaren/tv-profilen etc är.

@Peter
Skorrandet kan jag inte bli av med, men hastigheten kan jag nog jobba på. Meanwhile kompenseras detta med flätor.. :)

@Anonym
Tyckte du att Helin pöste? Jag tyckte nog vi var rätt opösiga och rörande överens allihop. Fast det som slog mig mest var att allt det här självanalyserandet inom såväl gamla som nya medier emellanåt känns tröttsamt självupptaget.

disa sa...

太極峽谷,磐石營地,九族文化村,風櫃斗,雅築沙里仙溫泉,蛇窯蟬說,合歡山,嘉南八卦窯,糯米石橋,震災紀念公園,芙蓉瀑布,水鳥保護區,牛耳藝術渡假村,敷榮堂,登瀛書院,木屐蘭溪谷,木生昆蟲館,泰雅渡假村,惠蓀林場,水沙連古道,台一生態教育休閒農場,清境農場,生態農場,豐年靈芝菇,錦吉昆蟲館
奧萬大,埔里酒廠,埔里鯉魚潭,中台禪寺,台灣地理中心碑,九族文化村,玉山國家公園,合歡山,日月潭,田尾公路花園,新百果山,鹿港龍山寺,台灣民俗村,鹿港天后宮,溪頭森林,廬山溫泉,草嶺風景區,劍湖山世界,北港朝天宮,三條崙海水浴場,夏威夷,池南森林遊樂區,鯉魚潭,太魯閣,秀姑巒溪,長春祠,大佛風景區,東勢林場,古奇峰,五指山風景區,海水浴場,六福村,秀姑巒溪,石梯坪,磯崎灣,掃叭石柱,七星潭,小叮噹科學園區,大聖渡假,三義木雕博物館,谷關風景區,武陵農場,大坑風景區,亞哥花園,崎頂海水浴場