fredag 10 april 2009

As

Noterar att flera medier i dagarna publicerar en nytagen bild på Patrick Swayze, nu nere i 47 kilo och döende i cancer i bukspottskörteln. Det är samma bild överallt, jag tänker inte länka. En typisk paparazzibild, tagen på avstånd och allt det där. En typisk cancerbild. Så där ser vi helt enkelt ut när vi närmar oss slutet.

Men. Vilken sorts människa jagar en döende man på gator och torg för att få bildbevis på hans förtvinande? Hur går det till i huvudet på denne fotograf när han rättfärdigar sitt värv? Vad skyller han på? Mat på bordet? Sådan är branschen? Taskig barndom? Är man kändis så är man?

Ett as är han som gör det.
Ett as är han som får mig gråta över att han finns och förmörkar min människosyn.
As är de som publicerar.
Jag vill slå dem. Hårt.

5 kommentarer:

karin sa...

Sanna - jag håller helt med. Det är en bild jag önskar att jag aldrig hade råkat se. Och tanken på att paparazzin tjänat pengar på det där är galet deprimerande.

Fredrik R Krohnman sa...

Jag säger inte att jag inte håller med, men: Var går gränsen för fotografer? Är det mera rätt och använda kameralinsen som filter mot verkligheten när man dokumenterar lemlästade människor, bomber, krig och elände?

Finns det en fin gränsdragning när det dokumentära värdet överstiger det vedervärdiga i att skildra lidande?

Jonas F sa...

Som gammal fotograf och i viss mån också Swayze-beundrare, kan jag inte annat än att instämma. Ett tragiskt missbruk av ens förmåga att bli paparazzi. Den lilla förmåga som nu låter sig visas i kraftigt delförstorade glimtar av halvt oienkännliga kändisar genom lövverk, limousinefönster o dyl.

Tragiskt. För att muntra upp dig påminde jag mig om den absurda Chippendale-sketch han gjorde mot salig Chris Farley i Saturday Night Live. Finns på:

http://www.dailymotion.com/video/xu9mx_patrick-swayze-chippendale_dating

Ha en bra påsk!

Johan Tjäder sa...

Till fotografens försvar får man ändå anföra att bilden faktiskt gick att sälja.

As är vi som köper tidningarna och deras annonsörers varor. Sist och slutligen är det vi läsare som föder alla paparazzi i hela världen

andersbwestin sa...

Sanna
Min as-ribba ligger mycket mycket mycket lägre än detta.

Det är nog därför jag känner mig så alienerad i dagens mediakultur.

Utvecklingen av jordbruks- och industrisamhället har skapat ett underskott av sk primärt arbete.

En viss grupp av mänskligheten kan istället försörja sig på bullshit eftersom en icke försumbar andel av mänskligheten bevisligen gillar bullshit.

Denna insikt har plågat mig i minst 30 år.