söndag 26 april 2009

Mitt hjärtas skri i världen...

Jag genomlever en dipp i humörkonjunkturen. Som alltid gäller att det inte finns några quick fixes. Det sitter små demoner på mina axlar och säger onda saker om hur ingenting kan eller kommer gå väl här i livet. De låter oerhört övertygande. De installerar hämningar, oro och känslovurpor - som jag sedan ska behöva ha besvär med att montera ner. Jag längtar efter att vara lojal, men saknar objekt för lojaliteten. Idag är ångest i sanning min arvedel och löddriga skyar styvnar.

För bara ett halvt dygn sedan var situationen den omvända. Då var det allomfattande kärlek, glädje och djup ömhet inför nära och kära för hela slanten. En mycket bättre känsla än dagens motsägelsefulla likgiltiga panik.

Kort sagt.
Jag lider denna vackra aprilsöndag av svår bakfylleångest. Turligt nog vet jag att det är bra att humöret skiftar. Att den här bottenkänningen tjänar som god kontrast mot andra, gladare dagar.

Detta är händelsevis lite av temat i ett inpass jag gör i morgondagens Obs i P1. Fast då handlar det inte om krisen i mitt humör, utan om den ekonomiska. Temat i serien är ideologierna och vad krisen eventuellt gör med dem. Ismer och schismer, typ.
13.45 i morgon kan man lyssna på detta.

UPPDATERING
Lyssna här.

3 kommentarer:

Stina Morian sa...

Bakfylleångest är inte på riktigt, det är bara en kemisk reaktion på för mycket glada drinkar. Därför måste man mota sådana känslor så mycket det bara går. Skäll på demonen och säg till den att den inte är på riktigt.

apocalypse nowish sa...

Mycket bra inslag tycker jag. Även om jag inte håller med dig i alla analyser. Enda "negativa" var att jag återigen tyckte det var lite kort. :)

Anders B sa...

Nu visar det sig att Junilistan även utestängs från redaktionell tid i TV4.

De kör en serie där ett parti får presentera sig varje söndag. Dock gäller detta bara riksdagspartierna, inte de partiet som sitter i EP.

Det visar sig också vara så att den rabatt som riksdagspartierna får för annonsering är 84% (dvs de betalar 16% av orginarie pris)

http://scabernestor.blogg.se/2009/april/politisk-censur-i-tv4.html