fredag 15 maj 2009

Fredagstrams

För en gångs skull är jag på gott humör. Månen är halv och messar inte med mig. Det väller inte glada och arga mejl som är roliga att besvara. Solen skiner. I kväll ska jag på tjefest hos en väninna som hann bli morsa innan hon ens hann bevista en tjejfest. Detta är således hennes första. På agendan: ölbuffé och samtalsämnet "Mens, en klassfråga?" Åtminstone står det så i inbjudan. Nu är ni allt avundsjuka va?!

Förresten så vill Pär Ström göra videointervju med mig om genushysterin, med anledning av dagens text.
Hmm. Jag tror liksom att jag och Pär Ström inte är helt överens alla gånger. Vad tror ni, kan det bli en trivsam krock? Jag tänker att jag kanske ska ställa upp på villkor att han slutar använda ord som genushysteri.
Vad sägs, har vi en deal där Pär?

Idag önskade jag mig på Twitter att Maskinen aldrig hade släppt "Alla som inte dansar". Då hade de nämligen kunnat göra det nu och så hade vi haft en sommarhit att älska i år. Denna lilla önskan genererade ett tips (för vilket vi tackar Grovt Initiativ) på en låt som jag missat. Att jag missat den har nog ingen bättre förklaring än att jag är gammal, men skit i det. För oss som tänkte come to mama redan när Mackan/Fattaru gick loss i "Söt du är" för hundra år sen är det här förstås en fullt naturlig utveckling.
Japp. Då tar vi helg.

4 kommentarer:

Riccardo D'Aquino sa...

Per Ström kan faktiskt gå lite väl långt i sin antifeminism. Han har en förmåga att alltid se män som offer och kvinnor som förövare i genusdebatten. Ibland har han rätt men verkligheten är inte alltid helt svart och vit.

Riccardo D'Aquino sa...

Men fortsätt med ditt trams, det är alltid läsvärt :)

NS sa...

Inte för att vara sån men låtens titel gick väl ihop med bloggens slogan :)

I övrigt tycker jag du borde skippa intervjun med Ström när hans kritik i genusfrågan snabbt blev urvattnad.

Din däremot känns mer sansad och nyansfull och blir kraftfullare om den inte blandas ihop med hans, förvisso ofta vettiga, men enfärgade kritik.

Sanna Rayman sa...

@Riccardo
Ungefär så, ja. Ström är inkonsekvent i sin kritik. Sannolikt för att han är arg, vilket kan förstås, men det hjälper ju inte.

@NS
Låten ställer onekligen en svårbesvarad fråga. Nej blir ju liksom nej. Och "Jajamensan här är det rymligt!" kanske inte är det önskade svaret heller.. :D