tisdag 12 maj 2009

Kanhända en ljusnande framtid?

Dagens text handlar om Centerpartiet, vad som redan är bra och hur det kan bli om det blir bättre. Typ.

Centerns främsta styrka just nu är emellertid takhöjden. Man kritiserar varandra utan pardon. Ungdomsförbundet är vad ett ungdomsförbund ska vara, det vill säga ideologiskt drivet och bångstyrigt snarare än en mer politiskt korrekt version av sitt moderparti.
Stämman saknade inte hetta i debatterna. Det bråkades om integritet, EMU och energipolitik, men det bråkades med respekt.

Efter stämman lämnade visserligen några partimedlemmar partiet då de inte fick igenom sina krav om att riva upp FRA- och Ipred-lagarna. Detta möttes bland annat med ett blogginlägg från riksdagsledamoten Staffan Danielsson. ”Ni behövs”, skriver han och ber sina meningsmotståndare att stanna kvar i partiet trots nederlaget. De flesta stannar också kvar. Och även om de är bittra nu är de en av anledningarna till att man kan konstatera att Centerpartiet går en hållbar utveckling till mötes.

Okej, så man nådde inte hela vägen, men bara en sådan sak som att Annie Johansson – en av ”kverulanterna” i FRA-debaclet i höstas – nu har valts in i partistyrelsen bådar gott för integritetsfrågornas framtid i Centern. Eller är det någon som vill hålla andan i väntan på att Moderaterna belönar Karl Sigfrid på motsvarande sätt?

15 kommentarer:

Riccardo D'Aquino sa...

Ljusnande framtid?

Anonym sa...

Du är ju bara en usel propagandist Sanna. Det finns inget hopp om centerpartiet, och Annie Johansson är ingen integritetskämpe. Vilken planet kommer du ifrån ?

Tack så hemskt mycket Sanna för att vi mindre än ett år efter införandet av den mest integritetskränkande lagen i mannaminne får veta hur vi ska tänka om de som kuppade igenom den.

Vems ärenden går du Sanna ?

Sanna Rayman sa...

@Anonym
Jag heter Sanna. Jag går mina egna ärenden och kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Det kan vi på min planet.

Anonym sa...

"Jag heter Sanna."

Det vet vi redan. Nykter ?

" Jag går mina egna ärenden och kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Det kan vi på min planet."

Synd att du har sån taskig uppfattning om verkligheten bara. Jag utmanar dig härmed att förklara hur vi ska känna oss tillfreds vad gäller integritetsfrågor i och med Annie Johanssons placering i partistyrelsen ? När du säger "bådar gott", bådade hennes närvaro gott i FRA-debatten ? Prove me wrong, visa mig några utanför centerpartiets och gammelmedias slutna kretsar som likaledes anser Annie vara en integritetsförkämpe. Lycka till !

Sanna Rayman sa...

Jaha. Jag fick för mig att du gillade att läsa och skriva mitt namn så jag ville bara göra övergången från din kommentar till min bekväm. ;-)

Alltså, du får ursäkta om jag låter dryg, men jag har skrivit mycket och ofta om FRA, leta upp och läs det i stället för att trolla dig med mig. Nä, jag är inte supernöjd med hur det slutade, men att Annie är engagerad i integritetsfrågor tror jag faktiskt fortfarande. Vilket jag också har skrivit om och inte har tid eller lust att upprepa. Så igen. Var god googla.

Min poäng med dagens text är att när någon med den profilen väljs in, snarare än straffas ut ur partiet så är det trots allt bra. Och det hade MYCKET lätt kunnat bli precis tvärtom - det vore snarast det normala.

Eller fine.
Skit i Annie - titta på CUF. Känner du mer framtidshopp då eller är bitterhet din enda kvarvarande känsla?

Kort sagt. Min text handlar om en utveckling på sikt som ser bra ut. Ha lite perspektiv for Christ's sake.

Och ärligt talat. "Gammelmedias slutna kretsar"? För det första är det ofint av dig att kalla mig gammal och för det andra är jag inte ett skit sluten. Så nej. Jag tänker inte leka gammelmedia vs bloggosfären-leken med dig. Ta det med Jan Guillou eller nån.

Leo sa...

Ja,efter Centerpartiets bottennapp i demokrati och integritetsfrågorna så kan det väl bara bli ljusare.

Men går det att lita på C? Det kommer att dröja länge innan de lyckats återuppbygga mitt förtroende för dem. Och det kräver förstås att de röstar för integritet, rättssäkerhet och demokrati i kommande lagförslag - inte emot.

Anonym sa...

"...titta på CUF. Känner du mer framtidshopp då eller är bitterhet din enda kvarvarande känsla?"

Bitterhet är den enda kvarvarande känslan. Jag är ingen Disney-fantast. Jag tror inte saker och ting slutar gott i slutet av filmen. Gör du ?

"Min text handlar om en utveckling på sikt som ser bra ut. Ha lite perspektiv for Christ's sake."

Att utvecklingen skulle se bra ut på sikt är inte sant. Det finns inga tecken på det. Hur i h-e får man bort en massavlyssningslag när man väl infört den ? Finns det NÅGRA tecken på att avlyssningen kommer upphöra, ens på sikt ? Nej, det finns det inte.

""Gammelmedias slutna kretsar"? För det första är det ofint av dig att kalla mig gammal"

Jag kallar dig inte för gammal. Hur har du det med ordförståelsen ?


"Ta det med Jan Guillou eller nån."

Roligt exempel. Där har vi också en svikare som prioriterar sin egen inkomst framför integritetsfrågor.

Faktum kvarstår. Det är bara gammelmedia och politruker som är indoktrinerade i nyspråk som kan påstå att Annie Johansson är en integritetskämpe. Prove me wrong, visa mig någon utanför politikens och gammelmedias skyddade verkstad som håller med dig.

Riccardo D'Aquino sa...

Jag tycker att vår framtid är ganska mörk om det är CUF som ska bestämma den. Arbetsförmedlingen kommer hänvisa till jobb på statliga bordeller. Staten blir hallick istället för storebror... Brr! Hellre storebror i så fall.

Men till skillnad från Anonym gillar jag dina artiklar. Vanligtvis läser jag bara rubriken och ingressen på artiklar på ledarsidorna, men dina artiklar är alltid läsvärda - oavsett om du tycker rätt eller fel ;)

Sanna Rayman sa...

@Anonym
"Bitterhet är den enda kvarvarande känslan. Jag är ingen Disney-fantast. Jag tror inte saker och ting slutar gott i slutet av filmen. Gör du?"

- Ja, faktiskt. Annars hade jag tagit livet av mig för länge sen. Jag är mycket bra på att resa mig upp igen.

"Att utvecklingen skulle se bra ut på sikt är inte sant. Det finns inga tecken på det. Hur i h-e får man bort en massavlyssningslag när man väl infört den ? Finns det NÅGRA tecken på att avlyssningen kommer upphöra, ens på sikt ? Nej, det finns det inte."

- Ah, men min text handlar inte om FRA, den handlar om Centerpartiets utveckling i stort. Som sagt. Två tankar i samma huvud samtidigt. Jag gillar inte att vara enfrågemänniska. Gör du?

"Jag kallar dig inte för gammal. Hur har du det med ordförståelsen?"

- Det vet jag väl. Hur har du det med skämtförståelsen? ;-)

"Roligt exempel. Där har vi också en svikare som prioriterar sin egen inkomst framför integritetsfrågor."

- Hoppa ner från din höga häst. Alla kan inte hålla med dig eller ägna hela sin tankeförmåga åt endast en fråga. Det kan ha helt andra skäl än inkomstrelaterade.

"Visa mig någon utanför politikens och gammelmedias skyddade verkstad som håller med dig."

- Well. Visa mig någon som INTE håller med dig som du inte genast avfärdar som bosatt i denna verkstad.

Lyssna. Jag förstår att du är bitter och att det funkar för dig att göra så här, men jag lovar. Man kan bli besviken på människor för vissa saker och ändå se gott i dem. Man kan högakta människor för vissa saker och ändå se att de bär på feghet eller illvilja i andra avseenden.
Världen är inte så svartvit som du målar upp den. Det enda du gör är krattar ditt livs manege för fler djupa besvikelser eller ett människoförakt som kommer äta upp dig. För alla kommer inte alltid leva upp till dina förväntningar. Förstår du hur jag tänker?

Sanna Rayman sa...

@Riccardo D'Aquino
Njaaa. Om du tror att CUF vill tvinga människor som inte vill att sexarbeta har du nog tolkat deras inställning lite konstigt. Det handlar snarare om att, i mkt korta drag:
1) sexköpslagen fungerar inte någe vidare
och
2) den utgår ifrån att absolut ingen vill prostituera sig, vilket inte stämmer.

Riccardo D'Aquino sa...

Ja, det finns säkert "lyckliga horor", men frågan är ju vad det sänder för signaler till samhället om det är okej att köpa en kvinna för en natt.

Givetvis finns det kvinnor som gärna säljer sig, men är det något att sträva efter? Ska kroppen vara till salu?

Och ska det vara en rättighet att ha sex? Ska de stackars gamlingarna ha rätt att köpa sex för att piffa upp tillvaron på ålderdomshemmet?

Anonym sa...

Jag är ganska cynisk av mig.

Men som jag ser det kan det lika gärna vara för ATT hon valde att rösta ja till FRA-lagen och de efterkomna direktiven som gav henne en plats i partistyrelsen.

Jag är helt säker på att Annie har en ljus framtid i Sveriges rikaste parti, men alltså av en helt annan anledning än den som presenteras offentligt.

Anonym sa...

"- Ah, men min text handlar inte om FRA, den handlar om Centerpartiets utveckling i stort."

Men detta lilla minoritetspartis utveckling är inte intressant. Det är lika vedervärdigt att legalisera avlyssning som det är att legalisera tortyr. Det är så centerpartiet ska ses, partiet som legaliserade tortyr (med 5 minuters vilopaus som plåster på såren varje timme).


"Två tankar i samma huvud samtidigt. Jag gillar inte att vara enfrågemänniska. Gör du?"


Jag är ingen enfrågemänniska, så det "argumentet" är irrelevant.

"- Det vet jag väl. Hur har du det med skämtförståelsen? ;-)"

Jag förstår skämt. Det där var inte ett skämt. Vi pratade om gammelmedia.

"- Well. Visa mig någon som INTE håller med dig som du inte genast avfärdar som bosatt i denna verkstad."

Svarar du ofta på frågor med frågor ? Visa mig någon människa utanför gammelmedias och politikens skyddade verkstad som ser Annie Johansson som en integritetskämpe. Jag tror inte du kan det.

"Man kan bli besviken på människor för vissa saker och ändå se gott i dem."

Med risk för att bli diskvalificerad enligt Lex Godwin så anför jag att även Reinhard Heydrich var en mycket kultiverad och trevlig man.

Inse att du hyllar någon som är likvärdig en tortyrlegaliserare, någon som är fullt jämförbar med Bushs Gonzales. Ni på SvD är ju bara fejkliberala press-stöds-knarkare.

Inse fakta, svenskar är utsatta för massavlyssning p.g.a. Annie Johanssons och hennes gelikars gärningar. Vad tänker ni "liberaler" inom gammelmedia göra åt det ? Klappa förövarna på ryggen ?

hejhopp sa...

Dagens debattör, Sanna Rayman. Pinsamt Sanna, mycket pinsamt..

disa sa...

楓采,荷蘭村,亞士頓,湖水岸,水月雅緻,風緻主題,城市水棧,麗緹,簡愛,沐蘭,悅豪,高登,四季,愛莉園,微風,楓采,紅樓,麗景,七星,歐悅,楓采,桂冠,震點樂,歐悅,微風,沐夏,遊桐花,101,真善美,長青,港賓,甜蜜蜜,百老匯,箱根,碧雲天,采舍,涵碧園,愛情海,楓林,悅萊,花園,喜來登,春風,楓采時尚,麗緹,谷關明,圓緣,夢田,亞曼尼,花鄉,璽朵,允頌,春風,河堤,綠驛,御宿,激點,布拉格,青森,凱撒,柏克,國妃鷹堡,長興,花嫁情境,威尼斯,峇里島,日光花園,四季,春天,伊甸風情