söndag 24 maj 2009

Lästips, pyssel och annat

Ett litet tips, om ni skulle ha missat. En av de i mitt tycke mest intressanta miljöpartistiska bloggarna därute författas av Tomas Melin. Inte alltid överens med sitt parti. Just därför intressant.

För övrigt vill jag ha mer fritid. Långhelgen drabbade mig med denna insikt. Plus detta - som gjorde att jag plötsligt hörde hur min stora pyssellåda ropade längtansfullt. Jag har försummat den.
Pysselsättning, sa Mona Sahlin med despekt i partiledardebatten häromdan. Jag säger: nedvärdera inte pysslets läkande krafter.

Och apropå pyssel bevistade jag Konstfacks vårutställning idag och såg, förstås, bland annat Anna Odells Okänd kvinna. Jag trodde att det skulle föranleda stor skrivklåda och en lång bloggpost, men det gjorde det inte. Jag har väldigt lite att säga. Hennes poäng, så som hon själv har beskrivit den, är helt enkelt inte i synk med verket - och det skulle mest kännas elakt att skriva en lång text för att påpeka det. Så jag låter bli.

De svenska domstolarna fick sig förresten en både rättmätig och rolig smäll för sin saktfärdighet i ett verk i kategorin textil. Broderad samhällskritik.

Vänta. Nu hör jag pyssellådan ropa på mig igen...

1 kommentar:

Riccardo D'Aquino sa...

Hmm.. Tomas Melin tycker som Hanna Wagenius, det räcker för mig. Inte intressant.

Jag har inte sett Odells utställning, inte NUG:s heller, men jag har... ehm... förutfattade meningar om dem.
De är bara som alla andra konstnärer: de gör vad som helst för att synas.