fredag 15 maj 2009

Leave them kids alone!

Inspirerad av en könsrelaterad incident vid Uppsala universitet slår jag på dagens sida ett slag för arbetslinjen.

Några handläggningsmånader senare fick pappersbläddraren sitt straff: de högre akademiernas version av skamvrån – officiell kritik av hans beteende.

Nu tänker jag våga mig på att föra en grupptalan. Gruppen jag menar är alla vi som inte vill jämföras med bojar. Vi som vill slippa att utbildas om härskartekniker. Vi som avskyr att gruppcoachas om värdegrunder. Vi som ogillar att medvetandegöras om genusstrukturer i kontorslandskapen. Vi som hatar att teambuildas av fan och hans queera moster.

Kort sagt, jag talar nu för alla de som gillar att...eh...jobba på jobbet. Det enda vi ber om är att ni i den andra gruppen ska lämna oss i fred. Låt oss bara jobba. Snälla?


It's a win win, really! Jag är snäll och rar mot alla när jag inte tvingas tänka på mig själv som en boj, till exempel.
Och det är väl egentligen bara det som man önskar uppnå, eller?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Och så en liten förlöjligande käftsmäll mot jämställdhet och feminism. Ja, den reaktionära fimbulvintern fortsätter mitt i vårsolen. Jag trodde man ville ha borgfred, var det inte så man sa.

När man läser handlingarna som oförblommerat lagts ut av sajten "Genus"Nytt (man undrar varför använda ett sådant namn när man tycker att genusstudier, genusperspektiv osv är något mer eller mindre förhatligt) så får man ju egentligen ingen riktig klar bild av vad som hänt personen i den här situationen. Det kan mycket väl ha varit en obehaglig stämning.

Så vad är detta att förfasa sig över - maktfördelningen i samhället är alltjämt lika mansdominerad som förut - i synnerhet i universitetsvärlden. 84 % manliga professorer, och inom stat, kommun och näringsliv där är cheferna män, så nån feministskräck är ju inte befogad. Snarare tvärtom.

Var det 100 eller 200 år det skulle ta för en förändring att komma till stånd utan åtgärder, minns inte riktigt men nånting åt det hållet i alla fall.

Och med Sanna Raymans benägna hjälp så lär det dröja ännu längre.

Sanna Rayman sa...

Det är möjligt att det var obehaglig stämning. Det är också möjligt att den kritiserade mannen är en tölp.
Vi kan alltså konstatera att det finns tölpar. What to do, what to do...

Jag motsäger inte att härskartekniker finns. Jag vill dessutom hävda att även kvinnor kan begagna sig av dem. Och det är klart att det finns mansgrisiga män, det motsäger jag inte heller. Men det är en klar överdrift att skåda förtryck i att någon vänder i några papper. Framför allt tyder det på en ganska rejäl överkänslighet hos föreläsaren.

Jag tror helt enkelt inte att osympatiska drag hos såväl män som kvinnor är något som kan utbildas bort genom en halvdagskurs om bojar/värdegrunder eller härskartekniker. Än mindre tror jag att en sådan kurs är ett viktigt steg mot en förändrad maktfördelning i samhället. Och om du tror att min text idag på något sätt sinkar en sån process så tillskriver du nog mig alldeles för mycket makt.

Jag upptar jag hellre min tid med att jobba när jag är på jobbet. Svårare än så är det inte.

Och vad sajten Genusnytt gör kan faktiskt inte jag klä skott för. själv har jag läst en avidentifierad version av utredning + beslut. Jag brukar över huvud taget inte hålla med Ström särskilt ofta i de här frågorna eftersom han har en benägenhet att veva och överdriva så att hans giltiga poänger drunknar.

Anonym sa...

Och när det gäller att vilja slippa coacher - så är det nog en hel del arbetslösa som också avskyr att gruppcoachas och inget heller vill än att slippa new-age-coacherna i utbyte mot en aktivare jobbpolitik och ett riktigt jobb i offentlig sektor. De skulle säkert instämma mer än helhjärtat: Låt oss bara jobba. Snälla?

Anonym sa...

Tillägg till förra kommentaren apropå löjlig coachning: Om man nu ska prata om tramsiga coacher så tycker jag teorin om härskartekniker håller sig på en förhållandevis hyfsad nivå i jämförelse t ex med den Nya arbetsmarknadspolitikens "kvalitetssäkrade coachningsföretag" som bl a beskriver sig på följande sätt: ”Utbildningsarrangören bejakar också den andliga dimensionen. Vi är övertygade om vår koppling till universell energi och våra möjligheter att få flow i våra liv genom den insikten”.

Se http://aftonbladet.se/debatt/article4447621.ab

Sanna Rayman sa...

Anonym. Jag har inte riktigt tid med dig nu, men kommentera loss du bara, om du behöver och vill.
Jag vill hellre, du vet, jobba..
Trevlig helg.

Ch. sa...

Först och främst tycker jag det är ett ofog att skriva som Anonym för det är svårt att bedöma om det är en eller flera personer som skriver. Men strunt i det. Det finns mycket som är löjligt här i världen men det kan aldrig vara löjligt att tänka självständigt som Rayman, Bergqvist och Ström gör. Att sitta på bönemöten och nicka är ingen särksilt intellektuell attityd till omvärlden.

Anonym sa...

Här sitter smakdomare och bestämmer vad som är löjligt och inte respektive vad som aldrig kan vara löjligt. Då blir det nästan ännu mer löjligt.

smike sa...

Ännu en klok ledartext från dig idag. Du är en av de ledarskribenter som gjorde att jag bytte från DN till SvD. Jag håller helt med dig; kan vi inte bara köra på och låta eventuell kamratanda värka fram i och kring det vi sysslar med och som vi förväntas intressera oss för?
Angående den första s.k. härskartekniken osynliggörande så är det faktiskt så att kvinnor alltjämnt förbehåller sig rätten till en passivt avvaktande hålning, på arbetsplatser och i andra sammanhang, och har orimligt stora krav på att bli stimulerade; i synnerhet i ett jämnställt samhälle. Livet är trots allt ingen dansbana där man bara kan sitta och vänta på att bli uppbjuden. Vi måste alla ta egna initiativ, man som kvinna.

Anonym sa...

Ännu en reaktionär kamratfostrande text skulle jag vilja säga - och då de förenade hatsajterna slagit sig samman mot samma offer kan det vara på sin plats att hänvisa till en annan källa http://rockspace.se/geo/index.php/2009/05/08/vissa-trakasserier-utreds-omedelbart-and
som plötsligt dök upp i vimlet bland irrationella utfall op tanja bergkvists blogg (obs - det är inte min sajt)

disa sa...

慈德宮,龍南漆藝博物館,竹山竹管厝,陳列教育館,中興新村,東埔溫泉,清安豆腐街,金龍窯,火炎山,橫龍山古道,中港慈裕宮,大湖農村,挑柴古道,龍騰斷橋,森林遊樂區,卓蘭果園,外埔漁港,龍鳳漁港,清德禪寺,欣隆休閒農場,馬術農場,童玩村
泰安溫泉區,南庄老街
溫泉遊樂區,綠葉方舟,明德水庫,仙山,鳳陽谷,三角湖,木雕街,通霄蘆沐村風,香格里拉樂園,馬拉邦山,薑麻園,海濱休閒園區,鳴鳳山古道,火車窿,勝興火車站,挑鹽古道,獅頭山,藺草文化館,永和山水庫,大克山,通霄秋茂園,大衛營,清泉農場,雪霸國家公園,蜜蜂休閒館,挑炭古道,三通嶺,建民農場,自然保留區,永和山農場,八通關古道,明新書院,石觀音吊橋,戰車公園,軍史公園,桂花森林松柏嶺,梅峰農場,棋盤石,巧手工作坊
桃米生態村,溪頭,杉林溪森林遊樂區,李勇廟,竹山保安宮,沐陶窯
玉山國家公園