onsdag 27 maj 2009

Smågodis

Nu när den obligatoriska a-kassan vaknat till liv igen, när Moderaternas kärlek till Las verkar lika trofast som Maggie Gyllenhaals i Secretary och när regeringen hittar på politiserade ägardirektiv till AP-fonderna finns det anledning att påminna sig om annat. Om det som är bra. Det gör jag i dagens text.


Faktum är att det har hänt väldigt mycket bra saker på sjukvårdsområdet under Alliansens tid vid makten. Kömiljarden som sporrar landstingen att korta köerna med villkorade morötter ser hittills ut att fungera – även om vi får vänta med en slutgiltig dom tills efter november, då effekterna ska mätas.

Men, okej. Avregleringen av apoteksmarknaden har föranlett en del kritik både från höger och vänster, men lagen om valfrihetssystem, som alltså innebär att alla Sveriges landsting ska ha ett vårdvalssystem på plats senast den 1 januari nästa år, har däremot utsatts för förvånande lite kritik. Socialdemokraterna har i stora drag accepterat vårdvalet som princip, även om de försöker sätta käppar i hjulen. Exempelvis förklarade de i sitt sjukvårdspolitiska program som presenterades tidigare i vår att de var för vårdvalet, men emot en fri etableringsrätt. Lite som att hävda att man är för konceptet smågodis, men emot att det finns affärer som tillhandahåller de där lådorna som folk själv får plocka godisbitarna ur.

Etableringsrätten och konkurrensneutraliteten var några av de saker som Göran Hägglund fick lite oroliga frågor om när han talade på Vårdföretagarnas årsmöte igår. Socialministern försäkrade att det inte var hans ambition att låta de privata vårdgivarna bli ”en liten utväxt” på landstingen. Han vill ha något större – och svaret på ”Hur stort?” ska ligga i patienternas händer.

Utmärkt. Det är där makten över vården ska ligga. Med den inställningen i grunden kan Sverige på allvar börja fundera över sjukvård som en framtida exportvara.


7 kommentarer:

Johan Tjäder sa...

Ja, visst är det konstigt, denna moderata kärlek till a-kassan. Kan man inte bara privatisera den och bli av med denna huvudvärk.

Kroppen, hemmet, bilen och alla grejerna kan man försäkra privat, men inte a-kassan.


Hur bra är det för Hägglund att vara okontroversiell?

Annaonnered sa...

Hej! Jag såg nyss Korseld med utfrågningen av Filippa Reinfeldt och tyckte att du gjorde ett jättebra jobb! Jag var även med när du talade på Moderat Skolungdoms konferens utanför Katrineholm i januari. Det märks så tydligt hur kunnig du är och det inspirerar verkligen!

MVH

Anna, jovial.blogg.se

auuf sa...

Alltså, varför argumenterar du mot Katarine Kielos i Korseld? Vi skiter fullständigt i dina åsikter, vi vill inte höra dig hylla en privatiserad sjukvård där rika får gå före i vårdkön.

Vi tittare vill(e) se och höra Fillipas åsikter gällande det hela - inte dina. Om du själv är intresserad av att argumentera, bli politiskt insatt - bli vänster. ;-)

Peace.

Anonym sa...

Vidrigt, få kommer glömma det fiasko som är moderaterna och hela högerpacket, talanglös kälkborgerlighet växer på träd, titta på moderaternas historia, mot allmän rösträtt, mot rösträtt för kvinnor, mot allt vi tar för givet idag, jag återkommer med en lista om någon skulle tveka men jag är rädd att om någon gjorde lite efterforskning så skulle Filippa få äta knäckebröd resten av livet.

Jonas sa...

Tre reflektioner och ett troll, hur ansluter man sig till det...?

Jag ville bara tacka för att du påminde mig om det helt orimliga i resonemanget om "rika barn" och deras ev. företräde i köer (ett väldigt intjatat argument som nu fick ny luft). Jag såg din invändning i text och sedan programmet på nätet.

Det är ju faktiskt helt ologiskt och har bara tappats bort.

Ha en bra helg,

Jonas

Anonym sa...

Jag såg precis Korseld med Filippa.
Hon dodgade elden bra genom att kringå frågan om sjukvården väldigt många gånger, men jag förbluffades över hur du inte ens verkar fatta det moraliska problemet.

Det gjorde mig väldigt illa till mods, som om inte klyftorna är tillräckligt stora som de redan är, ska nu de med mer pengar ha möjlighet att gå före även när det gäller hälsa? Till och med Filippa sa ju själv flera gånger att vården ska vara jämlik, hon kanske skulle slå upp det ordet.

Det är förövrigt MÖJLIGT att vården skulle bli mer "effektiv" (även om det inte är säkert) men för guds skull väger inte lika vård åt alla NÅGOT alls i dina ögon?

Jag spyr på folk som tar ställning för privatisering av sjukvård

//Nationalekonom och vän med flera läkare som hjälpt mig att förstå problematiken (det kanske du också borde ta tag i).

Maria Byström sa...

LAS- jag spyr.

Maggie Gyllenhaal i "Secretary"- helt underbar :-)