fredag 22 maj 2009

When I should give you flowers

Mina föräldrar brukade ibland sucka lite över att vi barn alltid kom ihåg "fel" saker från olika sommarresor och annat. Låt säga att vi hade varit och tittat på ett eller annat slott eller dylika uppbyggligheter, vilket föräldrarna såklart gärna berättade för några bekanta varpå de vände sig till mig eller lillebror och frågade om vi kom ihåg förra sommaren etc etc....
Då kom vi inte riktigt ihåg.
Tills vi påminde oss att man fick sjukt mycket pommes till grillkorven i den lilla kiosken utanför slottet. Eller att vi hade fått varsin jättestor glass i kategorin "tivolistrut". Eller nåt annat oväsentligt och föga uppbyggligt.

Idag var jag på Björkö och Birka. I allra högsta grad uppbyggligt och trevligt. Men nu, några timmar efter hemkomst, står det redan klart för mig att även om det var intressant och lärorikt så var den stora behållningen hur vackert det var. För idag har jag sett: Gullvivor, mandelblommor, blå violer, styvmorsvioler, tjärblomster, hundkex, förgätmigej, smultronblommor, maskrosor, smörblommor, blommande hägg, syren samt äppelträd.

Och för att verkligen återgå till barndomen bör en notering på förtäringsfronten tilläggas: I trakterna kring Mälaren hjälper benämningen "skånsk" inte mycket om man de facto inte kan.
Inte kan göra skånsk kalops, alltså... Å andra sidan går det inte sedan den där Creutzfeldt–Jakobs sjukdom kom och förstörde allt.

Men en ljuvlig dag. Birka rekommenderas.

Inga kommentarer: