lördag 6 juni 2009

Handfasta råd och tips

Jag har under våren frågat mig själv många gånger varför jag över huvud taget gör något så fåfängt som att prenumerera på en massa tidskrifter och magasin. Jag hinner ju ändå aldrig läsa dem. De senaste två utgåvorna av Neo är fortfarande inte helt lästa. Det ligger två i princip oöppnade Kingsize på soffbordet och inte heller har jag ens bläddrat i de fyra nummer av Damernas Värld som ligger under dem i högen. (Däremot har jag redan slarvat bort läppglanset jag fick som tack för prenumerationsbesväret...)
Och så vidare, i all oändlighet...
Hemmet har kort sagt varit en plats för sömn och tvättande av kläder, knappt ens matintag har skett här under de senaste månaderna. Men ikväll, när jag har en efterlängtad hemmakväll, minns jag varför jag ändå håller mig med prenumerationer. Det är så här...

När man har en deadline för en text och inte kommer igång med skrivandet, då författar man larviga blogginlägg, skrotar runt, funderar och betar av olästa blaskor-högen. Nyss klämde jag till exempel ett nummer av Glamour. (Yep, valde den som krävde minsta möjliga ansträngning.) Tänkte efter detta äventyr bjuda på några citat som jag av olika anledningar finner lustiga. (fetningarna är mina)

1) Artikeln handlar om att vara beroende (?) av sol och solande och flankeras - utöver bedövande vackra solbrända kroppar - av matnyttigheter som ett litet test där du i en handvändning kan få veta huruvida du är solberoende genom att besvara frågor som "Är solande det första du tänker på när du vaknar?". Ett annat varningstecken beskrivs i själva artikeltexten:

Som när soldyrkaren bedyrar att hon har smörjt sig med SPF 20 och återapplicerat varannan timme och ändå av någon konstig anledning blivit purpurfärgad. Det finns till och med de som undviker att gå till sin hudterapeut när de vet att de solat mer än de borde.


2) Artikeln handlar om att få en snyggare mage inför sommaren och består huvudsakligen av tips. En sidoartikel på temat handlar om Britney Spears och hennes "berömda bräda". Bilder på hennes mage från 1998-2009 illustrerar pedagogiskt. En kändistränare vid namn Gunnar ger i texten sin analys.

Och precis som hennes magmuskler har karriären blivit lite lösare i kanten sedan 2002 när hon berättade för Oprah Winfrey att hon gjorde 500 till 1000 situps före varje uppträdande - men det är farligt att räkna bort Britney.

– Även när hon slarvar med träningen så har hon "muskelminne" säger Gunnar Peterson.



3) Artikel på resetema. New York är resmålet som beskrivs. Snabbmatställen och gym som besöks av kändisar rekommenderas. Vi får även veta att man kan gå till ett Institute Beauté på Upper East Side. Där ges bland annat den omåttligt populära behandlingen...

Stiletto RX där silikon injiceras in i trampdynan varje halvår. Resultatet blir snygga och fräscha fötter med fotkuddar under som gör det möjligt att gå oå skyhöga klackar dygnet runt. Givetvis bär doktor Levine alltid höga Manolo Blahniks, till den vita doktorsrocken.

– Jag älskar att trenden har ändrats och att kvinnor nu kan vara slavar under modet utan att behöva vara slavar under en hemsk fotsmärta, säger Suzanne Levine.



Dagens lärdomar blir således:

- Ha en hudterapeut du kan kalla din. Skolka inte.
- Räkna inte bort Britney, det är farligt.
- Var slav utan att vara slav. Nu är det smärtfritt.

Easy as pie!

1 kommentar:

bergh sa...

knepet är att inte prenumerera på tidskrifter, utan köpa dem när man verkligen har tid att läsa: inför flyg- och tågresor, exempelvis.

Jag ser det som en lyx att nya numret av Wired levereras direkt till T-centralen när jag tar x2000 till skåne. Andra stackare måste komma ihåg att släpa med det hemifrån...