onsdag 10 juni 2009

Hej och hå

Har en text idag om småpartier i EU-valet och 2010, apropå lite intressanta siffror. Det blir väl några mejl på det kantänka. Jag har säkert skrivit något förargelseväckande idag med.

Pratade förresten lite på samma tema i Studio Ett i P1 häromdagen också. Den, ähm, något tillspetsade fråga som Eric Sundström på Aktuellt i Politiken och jag fick resonera kring var huruvida Piratpartiet vitaliserar demokratin eller var dess dödgrävare. I huvudsak måste man förstås säga att PP vitaliserar. Men så är det ju mitt jobb att problematisera och krångla lite. Lyssna här.

4 kommentarer:

Tor sa...

"Således vore det för PP:s del strategiskt välkommet om regeringen fortsatte att behandla integriteten styvmoderligt under det kommande året."

Du är litet orättvis när du målar upp piratpartiet som ett parti drivet av maktambitioner snarare än en vilja att få genomslag för sina frågor. Om regeringen tar tag i frågorna så tycker PP säkert att det är utmärkt. Nu kanske inte chanserna är så stora, men det är en annan sak. Det viktiga är idéerna, inte vem som förvaltar dem.

Du kallar piratpartiet för "inomparlamentarisk lobbygrupp" och förrutom att det är onödigt förminskande så ligger det ju en viss sanning i det. Men som Christian Engström sade i en TV-debatt ska man inte blanda ihop aktivister med lobbyister (betalda legosoldater). Piratpartiet representerar väljarna och inte något särintresse som betalar för sig. Därför bör man undvika ordet lobbyism. Aktivister som fått väljarnas mandat är en mer korrekt beskrivning.

Vad gäller romernas situation så är det helt klart att piratpartiet står upp för deras mänskliga rättigheter. Eric Sundström är nog litet dåligt påläst där. På samma sätt står piratpartiet upp för HBT-personers rättigheter och andra som riskerar att diskrimineras.

Sedan när Sundström säger att ett parti får problem när det likt junilistan förlorar all uppmärksamhet under fem år och sedan dyker upp igen, då tror jag att han kraftigt underskattar piratpartiets nätnärvaro och vad det innebär. Piratpartiet kommer att stöta på motstånd i riksdagsvalet, men uppmärksamheten kommer knappast att vara det stora problemet.

Läs gärna Infallsvinkel som visar att de röster som Sd-sympatisörer (av någon outgrundlig anledning) lade på PP saknade betydelse och att Sd inte hade kommit in även om partiet hade fått dessa alla röster.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Även om du skriver saker som är lite förargelseväckande ibland, så gillar vi liberaler dig ändå Sanna!

/Markus, helt plötsligt uttolkare av alla svenska liberalers åsikter.

:-)

Sanna Rayman sa...

@Tor
Det där med maktambitionerna hoppas jag stämmer. Ibland är tonläget så högt bland PP-anhängare att man nästan tror att viljan att vara arg är starkast. Men jag tror du har rätt i att kärnan i rörelsen, precis so du säger, skulle välkomna en Alliansens tillnyktring på integritetsområdet.
Men du förenklar när du kallar min beskrivning orättvis. Hur kan du veta att den meningen du citerar inte snarare har adress regeringen och att syftet är att måla upp för dem vad som händer om de inte tar tag i frågorna? ;-)

Beror ju på hur negativ man är till begreppet lobbying. Facken lobbar. Arbetsgivare lobbar. Kyrkan lobbar. Legosoldater hela bunten? Nja, de företräder intressen, viljor och övertygelser.

Det där med romerna. Tjaa... Jag finner den diskussionen ganska perifer. Det är klart att samtliga mänskliga rättigheter är viktiga. Det är också klart att det är mycket lätt att säga att man är för detta. Det finns andra informationsluckor som jag är mer nyfiken på gällande PP:s inställning i andra politiska frågor, om man säger så.

@Markus
Naaw! Det var hemskt rart sagt. TACK!! :-)

Tor sa...

Jo, lobbying är ett ganska brett begrepp som kan betyda olika saker i olika fall. Men jag reagerade på tvetydigheten och risken för att det är de negativa konnotationerna som når fram, som du förstår. Hur som helst, det blir litet konstigt när man kallar förtroendevalda för lobbygrupper.

Jag tycker också att det finns frågetecken när det gäller piratpartiets politik, men jag vet inte om de saker som togs upp i radiointervjun var speciellt bra exempel.

För ivrigt håller jag med Markus - din liberala röst är uppskattad.