lördag 6 juni 2009

Oförargligt är också förargelseväckande

Idag har jag en optimistisk nätledare. Oförarglig och ganska banal trodde jag rentav.
Men se det var den inte. Faktum är att det är fullständigt omöjligt att skriva en text som nämner Piratpartiet och som inte förargar. Såvida man inte bara går upp i extatisk brygga det vill säga. Men om man nu inte är extatiskt lagd, vilket jag kanske inte riktigt är - åtminstone inte på området politik - så är det alltså omöjligt att inte förarga.

Dagens text kreddar i stora drag PP:s förmåga att engagera. Man har hakat tag i viktiga och aktuella frågor som på ett eller annat sätt berör integriteten. Fildelningsfrågan är inte den enda, men den är i någon mening startpunkten för piratrörelsen, det torde vi kunna enas om. Brottet jag begick i dagens text var alltså att dra de bredare penseldragen, som ju är att PP intresserar sig för ett smalare knippe politiska frågor än övriga partier. Då får jag genast mejl som meddelar mig att PP minsann är hur breda som helst - de har politik både rörande datalagringsdirektivet och patenträtten. Och mycket mer.

Kära piratpartister och anhängare. Jag är inte er fiende - jag är också integritetsvän - men lyssna nu: JAG VET! Det handlar inte bara om fildelning. Det finns fler frågor under PP:s paraply. Jag vet, jag vet, jag vet.

Men. På samma sätt som jag emellanåt tar mig rätten att nämna Socialdemokraterna utan att redogöra för samtliga deras ståndpunkter på välfärdsområdet måste jag kunna nämna PP utan att för den sakens skulle förväntas infoga fyratusen tecken om PP:s politik innan jag kan återgå till det resonemang texten skulle handla om.
(Det är ju en jäkla tur att S alla medlemmar inte gör samma sak, då hade både jag och inboxen havererat för länge sen...)

Så ja. De integritetsrelaterade frågorna är oerhört viktiga! Men faktum kvarstår: politiken består av mer än så. Det finns relevans även i analysen att PP gör en medveten poäng av att inte utveckla någon politik på andra områden. Det innebär i praktiken att man säger att vi kommer att finnas så länge vi behövs på dessa områden - sen lägger vi ner.
Jag säger inte att det är något fel i det. Det är ett mer lobbyinriktat sätt att ägna sig åt politik på, som kan tjäna som välbehövligt komplement till de bredare partierna, men det är inte detsamma som att engagera sig i helheten av politiken.

Kort sagt. PP:s möjligheter att verka i politiken förutsätter att det finns ett politiskt "etablissemang" som tar hand om allt det andra. Eftersom jag vet att det finns en viss lättstötthet i de PP-supportande kretsarna ska jag kanske understryka att man faktiskt inte måste läsa in något fientligt i det konstaterandet, jag bara noterar att det är så symbiosen ser ut i partifloran vi har just nu. Jag vore en usel ledarskribent om jag inte klarade av att göra också den analysen, eller om jag bara mäktade med att skriva om en enda sak hela tiden.Och om jag får fler mejl som innehåller rants om "de stora mediehusen", "etablissemanget" och "överheten" så skriker jag snart. När nu Falkvinge har ju lovat att det ska vara slut med hojtandet kanske vi kan köra den grejen lite? I mean jeez! Kan vi prata normalt nån gång!?!?

Jag vet inte om det har med (nollnings)maskulinitet och femininitet och göra eller vad det är, men som kvinnlig ledarskribentska måste jag få meddela att det är helt olidligt. Det är mycket möjligt att Falkvinge har rätt i att vanliga nyhetsmedier bara reagerar och agerar på "kontroversiell och högljudd", men sådana som jag reagerar tvärtom. Och fråga er för all del - hur skulle ni själva reagera på tjugofem mejl i följande genre?
Hej, du är så jävla okunnig. Typiskt gammelmedia....
Oh fun! Let's talk!

----

Så. Det var bara det. Ett inlägg i kategorin tuppjuck.
För övrigt sammanfattar Ingerö slutdebatten i SVT häromdagen på ett skojigt vis.

6 kommentarer:

apocalypse nowish sa...

Tja, jag håller väl i stora delar med dig iaf, vet inte om det är en tröst... Tycker dock att du är allt för positiv, nästan så man kan tro att du tycker det är bra att ungdomar går och röstar... :)

Själv röstar jag ju inte, även piraterna ligger någorlunda nära för att få en röst, men precis som du säger och jag själv har skrivit flera gånger köper man för mycket grisen i säcken med piraterna. Ena sekunden är en blivande MPE i stort sett kommunist, i nästa är deras partiledare ultrakapitalist. I verkligen fungerar detta inte speciellt bra, sorgligt nog. Politiken kräver ytterligare svar vilket ni journalister (och allmänheten) kommer kräva förr eller senare. Upp som en sten och ner som svininfluensad gris.

Anonym sa...

Du har en klar poäng i vad du skriver. Din ledare var en av de bättre jag sett i belysning av piratpartiet...faktiskt den första jag sett som inte var grovt osaklig. De värsta övertrampen står dock DN för...

Fast det är väl just där skon klämmer...på pappret har Centern en av de mer ambitösa programmen för integritet...i verkligheten har de noll trovärdighet eftersom de facto röstar tvärtom när det väl gäller.

Samma problem gäller tidningarna...trovärdighet är en valuta som man förtjänar genom konsekvent bevakning. Det har varit allt för många tidiningsartiklar som tillskriver piratpartiet saker som vi uttryckligen säger nej till i vårt partiprogram (som finns att ladda ned på hemsidan).

Din ledare läses av gräsrötter som är närmast vansinniga på smutskastningen av Piratpartiet och de går nog inte för gammelmedia att återfå trovärdighet förrän tidningarna erkänner de fel som begåtts, din ledare är dock ett gott steg på väg.
/Eldsjäl

Patrik BP Andersson sa...

Eg er både snill og rar ;)

Till saken.
Förvisso måste du kunna nämna Piratpartiet utan att ta upp samtliga aspekter i partiprogrammet, det är en självklarhet.

Dock, skulle du konsekvent påstå att socialdemokraternas politik enbart är att se till att rika ska ha så höga skatter som möjligt tror jag nog att din inkorg skulle haverera inom en mycket snar framtid. Visserligen är det progressiva skatteuttaget en hörnsten i fördelningspolitiken, men knappast något som utgör fokus för partiet som sådant.

Samma sak med fildelningen som är en del av de upphovsrättsliga frågorna, som i sin tur hänger ihop med att det nuvarande systemet inte kan upprätthållas utan massövervakning...vilket är kärnan i PPs politik, rätten till ett privatliv.

Fredrik sa...

Bra! Det mest intressanta med Piratpartiet är att det är en klubb för folk som inte klarar av auktoritet i någon form (formell eller intellektuell). Väldigt samtida, och, kan man tycka, högst problematiskt. Men intressant, som sagt.

Mr Profit sa...

Jag tycker du gör ett feltänk när du fokuserar på att det alltid är någon som blir förargad, avsett hur oförargligt du skriver. Det finns hela tiden ett brett spektrum av människor, vissa är tjockhudade och andra är snarstuckna. Att du får kritiska kommentarer är enbart en funktion av hur många som läser. Eftersom många som klickar runt på bloggar på nätet är Piratpartister, är det inte märkligt att det även bland dem finns mer eller mindre lättretade personer.

Om ditt mål för dina texter är att inte förarga folk, då är helt enkelt ditt enda alternativ att skriva texter som inte läses av någon, och det vore ju kontroproduktivt med hela skrivandet. Så skriv på vad du tycker, medans vi fortfarande har yttranderätt (http://ledomainedanais.blogspot.com/2009/06/majestatsbrott.html).

HugeHedon sa...

Lite sen till partyt här, men tänkte ändå snabbt kommentera. Du skrev i den i övrigt ganska harmlösa artikeln:

Dör fildelningsfrågan är det troligt att också Piratpartiet försvinner då man saknar profil i andra frågor.

Och så här i efterhand kan jag förstå varför det blir kommentarer:

Att Piratpartiet skulle vara "ett enfrågeparti som bara driver fildelningsfrågan" var under valrörelsen det kanske vanligaste angreppet. Massor av människor har bemött detta så otroligt många gånger nu. Du förstärker i artikeln denna fördom/missuppfattning. Detta gör du uppenbarligen mot bättre vetande dessutom. Artikeln publiceras i SVD. SVD är en av Sveriges största dagstidningar. Du har ett stort ansvar som opinionbildare. I det läget får man nog se till att vara väldigt saklig om man nu inte vill att folk ska bli förbannade. Artikeln publiceras på ledarsidan. Detta sker dagen före EU-valet..

"I mean jeez!" Artikeln i övrigt var fin, men icke desto mindre slängde du med den där lilla biten smuts. Det är inte så konstigt att folk blir förbannade.