söndag 5 juli 2009

Problemen skjuter vi framför oss

DN har ett långt och läsvärt reportage från Rosengård.
Det finns en polisstation i Rosengårds centrum. Men polisens specialkommendering för Herrgården utgår från den Shellmack som attackerades under kravallerna före jul. Här står ofta tre, fyra eller fem polisbilar med en stor husbil i centrum. I den sitter åtta deprimerade poliser när Dagens Nyheter knackar på. Ytterligare två är på väg in.

De är hitkommenderade från Kristianstad, Laholm och Helsingborg, för Malmös poliser räcker inte för att bemanna denna uppgift.

Känns det som ni gör en viktig insats här?
En lång tystnad brer ut sig.
– ”Ja”, ska du svara, säger till sist en av poliserna till en kollega och försöker skämta om det politiskt korrekta svaret man borde ge. För ingen i den stora husbilen tycker att man gör en viktig insats med denna dygnetrunt bevakning.

– Om man pratar med allmänheten här i Herrgården säger de att vi gör en bra insats, säger Anna som tillhör närpolisen i Rosengård. De vågade knappt gå ut förut. Men själva problemen som finns här, de skjuter vi bara framför oss.
(---)
På väg ner genom Herrgården möter den första polispatrullen för kvällen tre män från Irak.
– Vi är så tacksamma att ni är här, utbrister de i munnen på varandra och överöser poliserna med lovord. Jag hoppas att ni fortsätter att vara många poliser här.

Dagens Nyheter får gärna fotografera männen men när vi frågar vad de heter blir de oroliga.
– Vi har barn och dom killarna, som bråkar, dom är farliga. Vi vågar inte säga vad vi heter.

Borde inte ni vuxna hjälpas åt att hålla ordning här?
– Vi vågar inte. Men varje gång det brinner i Herrgården gör det ont här, säger en av männen och lägger höger hand över sitt hjärta."

12 kommentarer:

Signatur Khapi sa...

Och dina egna tankar kring detta är? Eller ville du bara klippa in vad konkurrentblaskan skrivit i sin upplaga? Ville du visa att du kanske stödjer andemeningen bakom artikeln, utan att behöva skriva ut det i ord eller att formulera det med egna meningar?

Jag förstår att du är journalist och att ditt levebröd står och faller på om du är politiskt korrekt eller inte, men när du ändå visar att du vill tycka till om ämnet öppet, från en annan vinkel än vad som hade tillåts på din tidning 99 av 100 gånger, varför inte gå hela vägen?

Fredrik sa...

Sanna,

Jag håller med inlägget innan. Varför citerar du enbart utan att kommentera?

Det finns ingen respektabel kritik av Sveriges invandringspolitik. Det krävs att respektabla debattörer, som du Sanna, skriver era verkliga åsikter istället för de politiskt korrekta floskler man alltid läser.

Anonym sa...

Undra hur denna artikel kom förbi PK-gränskontrollen.

Skulle SD funnits i början av 90 talet skulle inte dom här problemen finnas och jag förstår inte varför media har mörkat detta så länge? hatar ni sverige?

Sanna Rayman sa...

Det här är min personliga blogg, det är söndag, jag är ledig och jag är trött. Men jag slängde likväl upp ett tips om en läsvärd artikel. Att den är hos konkurrenten är inget hinder.

Om jag fick en tia för varje gång någon påstår att jag aaaldrig skriver om ditt eller datt så vore jag rik som ett troll. Hur får man för övrigt ihop tesen om att journalisters levebröd "står och faller" med det politiskt korrekta oket med att texten i fråga även vunnit ert gillande? Det är ju liksom en journalist som skrivit reportaget?

Det ironiska är dessutom att varje gång jag får frågan "varför skriver ni aldrig om/varför vågar ni inte skriva om" så HAR jag oftast skrivit om det flera gånger. (Givet att frågan intresserar mig förstås.)
Detta gäller även integrationsdebatten, som jag har skrivit om många gånger om. Helt öppet.

Sen är det förstås så att "andemeningen" reportaget kan tolkas på flera sätt. Är "andemeningen" att stoppa invandringen, att motarbeta segregationen, att jämna ut olika sorters migration så att andelen flyktingar blir mindre relativt andra hitflyttare?

Det finns flera saker att resonera kring, många av dem har jag resonerat kring förut.
Men som sagt, jag har en ledig dag idag och det var ett bra tag sen jag hade en sådan. Så ni får faktiskt googla själva. Eller helt enkelt försöka vara glada över att DN i dag bjöd på en text som ni uppenbarligen tyckte om. Plötsligt händer det.

Anonym sa...

Tjena Sanna! Sriv gärna om PK begreppet som enligt mig föder ett starkt politiker och journalist förakt.Om du inte redan gjort det förstås.
Jag satte faktiskt kaffet i halsen efter att läst igenom artikeln på DN.PK filten var nämligen borta.Precis som du skrev "plötsligt så händer det".Jag anser att vi i demokratin Sverige faktiskt är värda att få veta vad som händer utan en massa välmenande floskler och lögner om vad som egentligen sker.
Ha en fortsatt trevlig Söndag!

piwen sa...

Nej jag gjorde fel,jag är piwen som önskade fortsatt trevlig Söndag.

Anonym sa...

Snart är våldet i södra Sverige uppe på Afrikas nivåer om vi inte stoppar den muslimska invandringen.

http://svt.se/2.22584/1.1600444/var_fjarde_man_en_valdtaktsman?lid=senasteNytt_275227

Anonym sa...

Sveriges problem är att ALLA anser sig vara enbart observatörer istället för att ha ideer till hur man räddar Sverige.

Journalister, poliser, myndigheter. politiker, alla bara titta på utan att reagera.

De tittar på när gigantiska horder av asylsökanden rasar in till Sverige, de tittar bara på och noterar vad som händer utan att varken reagera över kaoset eller komma upp med en plan eller ideer hur man ska fixat situationen. Vi får europarekord i våldsbrott, sharialagar lokalt i muslimska områden, no-go områden dit svenskar inte kan gå in i, en tredjedel av statens budget går till 1 eller 2 miljoner asylfall som inte ens är asylfall, de bygger herrgårdar i hemlandet med bidragspengarna, svenskar drivs ut från Sverige pga av brist på jobb, otrygghet och brist på hopp.

Ingen ryter till och skriker, "nu får det vara nog!"

Familjer vars barn har blivit våldtagna, rånade, misshandlade, hotade av asylsökande törs inte ens klaga av rädsla att kallas rasist eller extremist. Ett land vars luft är så förpestad har varken en framtid eller ens instinkt kvar att överleva. Sverige är sjukt, med sjuka opinionbildare, politiker och ledare.

Receptet är att man skriver om sanningen och tillåter fri yttrandefrihet så man kollektivt kan arbetar fram en "normal" invandringspolitik utan att sänka ner Sverge till ett slags arabland med helt förstörd infrastruktur och ett våldskaos på alla gator. Det skulle man gjort 30 är sedan, nu är det kanske för sent att rädda Sverige.

peter

Anonym sa...

Svenska folket har ju röstat fram det här.Först genom sossarna och nu fortsätter Moderaterna med samma massinvandringspolitik.Detta är bara början på problemen,men ni en har en chans att stoppa detta varnsinne.Rösta på SD i valet 2010.
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/

Pelle sa...

Är det inte konstigt att herr poliskonstapeln inte tycker att han gör nytta? Är det inte det du tycker är olustigt Sanna? Det tycker i allafall jag att det är.

Riccardo D'Aquino sa...

Jösses, vilka kommentarer du får om invandringen.
Det känns som rena parodin...

piwen sa...

Riccardo, visst är det rena parodin att jag har mage att skriva om PK begreppet,eller tycka att det är orättfärdigt att människor som kommer hit till Sverige på falska grunder ska hållas under armarna i ett livslångt underhåll av svenska skattebetalare.Jag ska arbeta i mitt anletes svett ,hålla käften och betala.Endast då är jag en god medborgare eller hur?