tisdag 18 augusti 2009

Ordningsförseelse Hillegren

Blev till slut tvungen att skriva något om Ordningsförseelse Hillegren, trots att jag helst ville stanna i vacation mode.

"När jag satt och läste det där uppslaget om våldtäkt fann jag det intressant, inte för att Hillegren sa "ordningsförseelse", men därför att de olika exemplen i artikeln verkligen skildrade, förtvivlat tydligt, hur svårt det här med våldtäktslagstiftning är.

Ja, jag fann helhetsintrycket så intressant och tankeväckande att jag faktiskt helt missade att bli upprörd över Hillegrens ordval. Intervjun med kvinnan som våldtagits i flera år, mina funderingar kring hur svårt det blir när ord står mot ord i ett sånt läge. Men hur jag likväl inte vill att det ska vara lätt, just i ett sånt läge.

Så gick dagen och jag noterade att bloggosfär och Twitter sjöd av intresse för artiklarna. Eller snarare, sjöd av intresse för Hillegren. Jag tänkte trött att det var ju själva f-n att vi alltid får debatter om det simplaste och samtidigt minst intressanta. För kontentan av de där artiklarna var ju full av nyanser. Ett antal fall beskrevs. En intervju som skildrade ett komplext fall. En artikel om lagstiftningen.

Allt detta och ändå zoomar samtliga in på en mening, uttalad av en person och fiskar därefter fram sin allra högrödaste bloggilska, lättåtkomligt förvarad i översta byrålådan."

Hela här. Annat skrivet på temat våldtäkt här.

5 kommentarer:

Per sa...

Det säger en hel del om det sinnessjuka svenska debattklimatet att en sån där grej blåses upp enormt medan man inte säger ett skvatt om den sexuella terror som regerar på många av Sveriges skolor:


http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=508657

figgeh sa...

All juridik är en hårfin balans. Vi vill inte ha en massa våldtäktsmän som får härja fritt, men vi vill inte heller ha oskyldigt dömda.

Det denne herre sa var förkastligt, men det flyttar fokus från det som det borde handla om. Rättssäkerhet för alla parter...

Juristen sa...

Sanna, genom ditt kliv in i Hillegren-debatten visar du prov på en integritet och ett mod som jag sällan har upplevt. Jag kan inte med ord beskriva den respekt jag känner. Alla försök skulle framstå som tafatta och antagligen töntiga. Istället har jag kommenterat dig och ditt inlägg på min blogg.

Ola Berg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ola Berg sa...

Nej, jag kan inte se annat än att du misstar dig här.

Ett "nej" är ett uttryck för en människas vilja, och våld består i att man kränker någons vilja. I våldtäktsfallet består alltså våldet av själva sexet.

Överfall, hot och andra exempel på ytterligare våld, UTÖVER det våld som det motvilliga sexet innebär, borde kunna lagföras i och för sig. Det är ju inte bara förbjudet att tilltvinga sig sex, det är även förbjudet att slåss.

Om det inte kan lagföras i och för sig, så borde det i alla fall vara en mycket försvårande omständighet.

När Hillegren försökte förklara vad han menade, så ville han göra åtskillnad beroende på om offret gjort motstånd eller ej.

Och det är ju fullt logiskt. Om man inte ser sex mot någons vilja som en våldshandling i och för sig, så ser man kanske inte en människas verbala "nej" som motstånd heller.

Konsekvensen blir ju ett brott där graden av brottslingens brott MINSKAR ju mer värnlös jag är. Om jag utsätts och inte vågar lyfta ett finger, så blir det en ordningsförseelse. Vågar jag slå tillbaks blir det våldtäkt.

Men brottslingens övergrepp är ju lika illa.