torsdag 24 september 2009

Konstruktiv kritik

Ibland får man mejl och kommentarer som bara är arga och kritiska.
Andra gånger är det väldigt konstruktivt. Som idag. Massor av tips och råd.
Det tackar jag för. Ty jag är en artig liten flicka...



HUR MAN BLIR VUXEN

HEJSAN FLICKAN LILLA!

DU BÖR NOG SÄTTA DIG NER I EN STILLSAM VRÅ, OCH TÄNKA IGENOM DITT YRKESVAL!

FÖR ATT BLI JOURNALIST, SÅ KRÄVS EN SMULA INTELLIGENS! VEM SOM HAR INBILLAT DIG, OM ATT DU INNEHAR DENNA, VET JAG EJ.
KANSKE DINA FÖRÄLDRAR?
DU VAR DERAS ÖGONSTEN?
DET RÄCKER INTE LÅNGT I VERKLIGA LIVET!

MITT TIPS!
FÖRSÖK SKAFFA DIG ETT JOBB, BAKOM KULISSERNA!
EXEMPELVIS STÄDERSKA PÅ ETT MINDRE PROMINENT HOTELL,KALLSKÄNKA ELLER VARFÖR INTE KASSÖRSKA I EN MINDRE ICA-BUTIK I ÖVRE NORRLAND!

NÄR SKA DU FÅ KLUTEN I NACKEN?

ÄR DU UPPFÖDD PÅ LANDET OCH FICK ÄTA EFTER GRISARNA?

34 kommentarer:

Daniel M sa...

Haha, skojigt, speciellt när han ifrågasätter din intelligens på ett så Versalt sätt. Sällan har väl varianten, "vi skrattar åt honom, inte med honom", varit mer passande.

blubb sa...

Undrar vad han har mot punkter? Och människor uppvuxna på landet?

Tokmoderaten sa...

Jag tycker mig se vissa formuleringar i texten ovan som andas Bosse Sahlin. Kan det vara så illa?

Hursomhelst så gillar jag dig ännu lite mer efter dina uppercuts mot dagistanten på Korseld.

Johnas sa...

Hej Sanna

Efter att ha sett din intervju med Mona Sahlin så kan jag inte undgå att ställa mig frågan om du verkligen på allvar vill kalla dig journalist. Du har svårt för att lyssna, du hör det du vill höra, du avbryter i relevanta svar och du lägger in ironiska småhugg medan eran gäst pratar

Jag vet inte om det är för att du vill för mycket. Jag menar kanske vill få dig ett namn och visa framfötterna eller något liknande. Eller är det kanske så att du inte kan dölja dina egna "ideologiska färger".

Hur som helst borde du stanna upp ett tag och tänka efter. Är detta verkligen rätta vägen att gå? Kanske det finns en bättre aproach eller så kanske du rent utav borde tänka på ditt yrkesval.

Jag vet inte hur du är som privatperson Sanna, men i ditt "journalistiska jag" så får man uppfattningen att du är dryg och arrogant.

Jag håller inte Mona Sahlin som en favorit, tro mig tvärtom så det är inte det det handlar om utan det är ditt sätt att prata med henne. Du kommer få det mycket svårt att få intervjuer om du fortsätter på denna bana Sanna

Mvh

Johnas

Hanna Wagenius sa...

Personen i fråga har uppenbarligen aldrig suttit i en ICA-kassa.

Johnash sa...

Om du menar mig Hanna Wagenius har jag både suttit bakom en kassa och stått i fabrik.

För övrigt vill jag be om ursäkt för att min kommentar hamnade i fel inlägg. Sorry

Anonym sa...

Hej Sanna!
Nu vet jag inte så mkt om dig men förstår av dina meriter att du är superduktig/ambitiös. Jag kikade precis på Korseld (m. Sahlin) - jag är ingen stor fan av Sahlin men jag undrar varför du var så irriterad? Du hånskrattade och var allmänt oförskämd i princip under hela intervjun!? Det var otroligt oproffsigt tycker jag. Själv vet jag inte än hur jag ska rösta men att kiss och bajs ålder nivå på sådana viktiga möten gör mig bara ledsen. Du eller ni framförallt förlorar all trovärdighet och Sahlin kommer vinnande ur situationen. Varför avbryta en människa i ett samtal? Det kommer jag aldrig att förstå!? Lycka till men snälla ha en mer vuxnare approach till människor, oavsett vem det är.

Jag skulle precis trycka på skicka men läste kommentarerna, jag håller helt med Johnas.


//Mr. Ghandi

ax sa...

"I Sverige finns inga formella krav på vem som får kalla sig journalist. Vem som helst kan också ge ut kort med texten ”press” på. Oseriösa företag och olika organisationer ger också ut olika slags ”presskort”. Några garantier för att innehavare av dessa ”presskort” verkligen är journalister finns inte. "

Från sjf.se

Anonym sa...

asså du är så otroligt jobbig och irriterande kvinna att jag måste fan ta mig skriva en gång till... fy fan jag tappar aptiten! Mona Sahlin använde dig som en dörrmatta!!!

1mynonA sa...

Hade detta varit ett vanligt intervjuprogram så hade Johnas och Mr. Ghandis synpunkter varit helt rätt. Men nu tycker iallafall jag att meningen med Korseld att politikern i fråga ska utsättas för en "korseld".

Percy sa...

Jag har en fråga angående förra Korseld: hur länge var ni tvunga att leta på stockholms gator innan ni fann någon som hade något positivt att säga om Mona? Det måste ha tagit ett tag, minst sagt! :)

För övrigt är det intressant att vänsterpatrasket (bl a här i kommentarsfältet) blir så provocerade av en stark kvinna som du. Keep it up, Sanna!

Leif Nixon sa...

Jag tror att kommentarer av den typen är ett tecken på att man gör nånting rätt.

(Varför får jag aldrig såna?)

Sanna Rayman sa...

Jag dubbelpostar samma svar i båda dessa kommentarsfält eftersom det är i stort sett samma genre på kommentarerna...

Ni som begriper programkonceptet och kritiserar eller gillar utifrån det. Tack för kommentarerna! Roligt att ni tittar - även ni som inte håller med i sak.

Ni andra. Jag kallar mig inte journalist, jag kallar mig ledarskribent. Det är således INTE min uppgift att vara neutral. Särskilt inte i ett program där hela poängen är att de två programledarna INTE ska vara det.

Och det är verkligen inte min uppgift att sitta snällt och låta ledaren för Sveriges största parti prata till punkt och besvara helt andra frågor än de jag ställer. I så fall hade vi bara kunnat ställa en kamera framför Sahlin och be henne prata fritt.
Jag må vara nybörjare som programledare, men det absolut första vi lärde oss, Katrine och jag, var att man MÅSTE avbryta. Och jag kan lova att jag lärt mig att detta stämmer under den korta tid vi gjort Korseld.

Slutligen. @Emelie.
Tack.
Jag har skrivit på olika ställen i över 15 år och aldrig fått kommentaren "Vem har du legat med för att...?" Jag hade nästan börjat tro att den repliken var en myt. Nu vet jag att den finns.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det faktum att jag fick den från en kvinna på vänsterkanten. Men kul i alla fall att kunna checka av en sån klassiker.

dogfish sa...

Sahlin är hal som en ål. Du gör ett fantastiskt jobb, Sanna. Fortsätt bara. Skönt också med något nytt istället för det tråkiga SVT/TV4-smöret hos Agenda o sånt.

Riccardo D'Aquino sa...

Hejsan, flicka lilla! Hur blev du vuxen?
FÖRSÖK SKAFFA DIG ETT JOBB, BAKOM KULISSERNA!
Och när du har gjort det, rösta i riksdagsvalet ;)

Jag är uppfödd på landet och fick jaga kor i min barndom.

Dessa idioter har ingen rätt att tala om för mig hur jag ska leva mitt liv.

Owe sa...

Du är jävligt COOOL!!
Owe

dibbuk.se sa...

Alltså, det verkligt ironiska är att Din bloggning antagligen gav idioten med VERSALERNA dennes mest förnäma publicering någonsin =)

Tack för Dina texter. här och på andra håll!

/Anders

Shaun sa...

Den var rolig, och jag kan tänka mig att du får fler i samma genre.
Att skicka kommentar verkar lättare än att mejla. Men vem bryr sig om en kommentar...

Anonym sa...

Hej
Jag brukar rösta rött, men tycker ändå att din intervju med Mona var "underhållande". Istället för att välja den enkla vägen (tänkte på din kollega Katrine som bara satt och myste åt Mona), så vågade och försökte du vara en jobbig och ihärdig journalist. En eloge till dig.

Sedan tror jag att Mona i själva verket borde vara tacksam åt dina lite tuffare frågor - väljarna vill ha raka svar istället för inlindande luddiga svar (i synnerhet från en oppositionspolitiker) - varför Mona kommer att behöva vänja sig med tuff journalistik från och med nu.

Dvs tack för att du lade i "val-växeln"

/hälsningar Petter

Joachim sa...

Sjalvklart far man avbryta i en diskussion men du maste ju LYSSNA pa motparten for att det skall vara lont att avbryta. Behover inte "ledarskribenter" lyssna?

Lisa N sa...

Jag är just fyllda 20 år och jag känner mig äldre än dig. Jag får ont i huvudet av att ens höra ditt namn. Så liten och vilsen människa. Det gör mig förtvivlad att någon som dig ens får yttra sig. Vilken idioti.

Jag skäms, verkligen.
En bra journalist borde inte blanda in sina egna åsikter i en debatt. Haha, riktigt illa. Ja, vi förstår att du är moderat. Särskilt när du sitter och försvarar Filippa Reinfeldt. Det var riktigt patetiskt.

Andreas sa...

Till Sanna!
Även om man inte tycker om personen i fråga som man pratar med, bör man ändå visa hyfs och respekt. Jag fann dig vara oerhört respektlös och kränkande. Dels i din mimik men även dina verbala små ljud och kommentarer. Jag satt mest och var förbannad och irriterad på din intervjuteknik, om man nu får kalla den så. Därför föll fokus på detta och inte på substansen i intervjun. Hade jag intervjuat mina klienter på ett sådant respektlöst sätt hade jag varit arbetslös för länge sedan.
Skärpning!!!
Se nu till att balansera era roller som programledare och visa lite professionalism.

J.N sa...

Såna där är säkert mer än hälften av mina kommentarer i min blogg, vilket säkert till viss del kan vara framprovocerat halvt medvetet många gånger från min sida. Konstigt nog tycks de flesta vara anhängare till Sd...

Pol. red. i högerpress sa...

Sanna,
Stå på dig. Du gör ett utmärkt arbete och tillsammans med dina kollegor på ledarsidan en av anledningarna till att SvD har en så bra politisk debatt.

Bra analyser och skarpsinniga iakttagelser!

Vik inte!

/

Nimrod sa...

Håller verkligen med Daniel M ovan om att den här sorten skrattar man åt, inte med. Stort av dig, Sanna, att publicera komedianten.

När det sen gäller Korseld kunde ni väl jobba lite på intervjutekniken, både du och Katrin? Du är en dom ledarskribenter jag uppskattar allra mest i det här landet, men att intervjua live kräver en annan typ av begåvning än att skriva ledare tror jag.

Jag råkar själv vara reporter och skulle skriva rätt dåliga ledare för jag har inte så mycket att säga, men jag har intervjuat en del tunga namn under årens lopp (dock ingen så förödande ättikssur som Sahlin i det här inslaget, det ska erkännas). Här är några tips i all välmening:

1. Börja inte med en provocerande fråga. Spelar ingen roll att programidén är konfrontatorisk, börja med era "snabba" om hennes favoritböcker eller whatever så blir hon mer medgörlig sen.

2. Jag brukade själv skruva på mig när intervjupersonerna blev aggressiva och jag blev nervös, sånt händer alla journalister i början. Men vare sig i TV eller inte - låt dom inte vädra blod för då blir dom drygare. Tänk bort din person och se dig som en skådespelare på en scen istället, i viss mån är man ju också det som intervjuare.

3. Lyssna och ställ följdfrågor! När någon duckar måste man upprepa frågan. När någon råkar försäga sig måste man nagla sig fast. När någon ger långa haranger av flum ska man däremot avbryta. En intervju är en dialog där man hakar i varandra precis som i ett samtal. Det kräver lyhördhet.

4. Kunskap om detaljer är A och O. Läs på tio gånger mer bakgrund än du vill fråga om. På så vis genomskådar man flum och ger i bästa fall publiken nya intressanta hårdfakta. Framför allt kan man ställa frågor som faktiskt genererar meningsfulla svar och inte allmänna floskler. Mitt ideal är att varje svar på mina frågor ska kunna brytas ut som en potentiell rubrik.

5. Det passar kanske inte er programidé men ett klassiskt knep när man vill ställa kritiska frågor är varianter på temat "Vissa av era kritiker påstår att ni ...xxx... Vad skulle du vilja säga till dom?" Då framstår man som justa budbäraren istället för en meningsmotståndare och det kan vara användbart, speciellt när man har med dumdryga människor att göra.

Fortsätt med Korseld om ni vill och får betalt för det. Men jag ser mycket hellre att du lägger tiden på djupsinniga samtidskommentarer i bloggen eller ledarsidan om jag ska vara ärlig, för det gör du bättre än nästan alla andra.

Ivar sa...

Usch vilket mail!

Tycker korseld är mycket bra och kul.

Fredrik Lindholm sa...

http://www.capmag.com/article.asp?ID=5654

Och med detta länkat så undrar jag verkligen om Rayman har briljerat med sin intelligens öht? Mycket handlar faktiskt inte om några personliga egenskaper, utan om vanor.

Maria Byström sa...

Å, skönt att veta att jag inte är den enda som får råd och tips hur man bör bete sig och får höra långa brandtal på temat att "jag ska inte tro att jag är något".

Suck.

Jag hejar iaf på dig, det vet du. Du gör ett toppenjobb och att du lyckas reta bakåtsträvare och surskallar är för mig ett bevis på att du följer kompassen helt rätt. Kör så det ryker :-)

Petter sa...

Hej Sanna!

Det hedrar dig att du tar dig tiden att besvara alla horder av anonyma hat-inlägg, även om det kanske vore enklast att ignorera dem helt.

Jag tycker i alla fall du är grym och hoppas att du kommer att fortsätta med det du gör!


Petter Thorin, Centerstudent

Reza sa...

Sitta och påkalla Sanna Rayman med ”vem-tror-du-att-du-är” gliringar. Sanna är ledarskribent på SvD till att börja med. För sådant krävs kaliber av hög rang må jag säga.

Anonym sa...

Jag har sett dig ett flertal gånger i Korseld och tycker du verkar otrevlig, sur och har attityd. Av det som jag har sett gillar jag dig inte alls, jag stör mig på dig. Jag undrar om du själv förstår hur du framstår?

Anonym sa...

HAHAH håller med han.

Anonym sa...

Ha ha härligt med människor som är raka och ärliga, kunde inte sagt det bättre själv. Du utstrålar ju inte intelligens direkt....tror att FRA går ut på huruvida man känner sig bekväm med kameror som kan råka filma när man hånglar i hissen. kära lilla obildade vän, uttala dig inte i frågor du inte kan.

ps en liten gobit; Sanna intervjuar sig själv:
http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10199624

Ställ en fråga till dig själv och besvara den: Är du snäll/god? Ja, jag försöker. Är människor snälla/goda? Nej, inte alla. Det där är den värsta paradoxen och det som pajar allt för alla alltid.

svavavalkyrie sa...

Jag gillar verkligen korseld - ett annorlunda koncept och ett bra sätt att klämma på intervjuobjekten. Jag läser också allt du skriver på SvD, för du lyckas nästan alltid pricka precis vad jag tycker, med bara ett undantag. Så snälla, strunta i alla nedlåtande kommentarer!