onsdag 2 december 2009

Dagens Sahlinismer - variations sur le même thème

Här sitter man med TT:s flöde av telegram och flikar med Saab-nyheter till förbannelse. Sahlin är i Trollhättan. Ingen lär ha missat det.

– 30 dagar är 30 dagar, vi måste utnyttja dem till varje minut och sekund.

– Jag tror verkligen på Saab.

– Här finns en fantastisk kampanda och framtidstro, som jag också tycker är väldigt realistisk.

– Saab är ett fint företag, det är en fantastisk modern fabrik, personalen är kunnig och har under flera månaders tid jobbat hårt med de affärsplaner som vuxit fram.

– Det kommer en tid då vi ska utvärdera vad som gjort och inte gjorts för fordonsindustrin men den tiden är inte nu.

– Nu är det tempo för Trollhättan och Saab och fordonsindustrin som gäller. 30 dagar är 30 dagar och vi ska utnyttja dem, varje timme av tiden.

– Nu är det nationell samling för Saab och Trollhättan som gäller, nu gäller tempo i Trollhättan.

– Vi har 30 dagar på oss att hjälpa till så att Saab har en framtid.

– Jag är övertygad om att svensk bilindustri är viktig för hela nationen, därför måste staten vara beredd att gå väldigt långt.

– Jag tycker att regeringen ska skicka ned folk som sitter här i Saabs lokaler. Det skulle skynda på processen med Saab.

– De skulle finnas på plats här dygnet runt. Det skulle samla alla processer hit.



Ur Fokus för ungefär ett år sedan:

Björn Elsässer har länge försökt få svar på den frågan, utan att lyckas. Problemet är att Saabs biltillverkning aldrig varit ett enskilt bolag, vilket gjort att de sluppit redovisa sina förluster. Själv bedömer Elsässer att företaget förmodligen hade något enstaka vinstår på åttiotalet, men att det i övrigt varit idel röda siffror.
Fordonsanalytikern Matts Carlsson gissar att det kanske handlar om en handfull vinstår totalt sedan starten 1947. Enligt Carlssons uppgifter har enbart General Motors fått pumpa in 25 miljarder för att hålla Saab levande.
– Man kan fråga sig hur ett företag som i minst två decennier har förlorat pengar ändå överlever. Inget annat företag skulle från ägarhåll acceptera att gå med förlust så himla länge innan man lägger ner, säger Carlsson.


Men nu jäklar är det nationell samling! Ett vinstår till ska vi väl kunna skrapa ihop åt dem? Kanske skulle det skynda på processen om vi alla drog till Trollhättan och satte oss i Saabs lokaler?

7 kommentarer:

seekstromd sa...

Vist är hon rolig?

Tacka.... för att hon aldrig kommer att bli statsminister.

kristina sa...

eller att vi alla tar vårt ansvar och köper en saab till varje person i hushållet.

Shaun sa...

Det har länge känts som att SAAB inte kostat mer än andra bilar i samma klass, men heller inte nåt extra att ge, förutom nån flirt med reklamare, amerikanska judar och arkitekter. Det har har jag inte nåt emot. att de försökt bli ett glassigt märke i vissa kretsar utan att ha annat än yta att erbjuda är väl mycket GMs fel.
Men man kan nog göra märket värdigt och t o m vinstgivande, tänkte jag och en ev kines

Och det kan nog bli mycket skojigt på vägen
I Trollhättan

bob sa...

Det enda Mona Sahlin har möjlighet att delta med i en debatt är enfadigt dagispladder och detta är en provkarta på hennes tokerier.
Tomas Enerothsom inte heller ar dålig på området, sade att " SAAB är varldens bästa bilbyggare " men det var ju honom Gäran Persson avsåg på kongressen då han talade om "verkliga fåntrattar"

Simon Hedlin Larsson sa...

Jag kan inte låta bli att förundras över fascinationen av Saab. Om nu Saab är så fantastiskt, så kunnigt, så framtidsinriktat - hur kommer det då sig att ingen i hela världen verkar ha lust att köpa företaget?

Och varför ska staten (läs: skattebetalarna) ständigt rycka in och hjälpa företag som går med förlust? Det fattas bara att oppositionen går tillbaka till sin forna linje om att regeringen ska ta över Saab, och i sådana fall kommer det här spektaklet upp på samma patetiska nivå som att när man stödköper mjölk från EU:s bönder.

Johannes Jäger sa...

Sanna. följer dina utläggningar i SvD. jag skulle så gärna höra en något mer subsantiell utläggning rörande din uppfattning om "det politiska", "frihet"....etc....ja, en sorts skiss på din faktiska position, inte i frågor av som kommer och går...utan just det: en sorts Politics as such by Rayman....är det för mkt att hoppas på, eller kanske finns det en text någonstans jag missat?
vänligen

Sanna Rayman sa...

@Johannes
Ojoj. Jo, det är nog lite mycket att hoppas på. Det låter som en rejäl essä som jag inte riktigt har tid att skriva just nu. Vi får väl se om julledigheten ger möjlighet...

Jag är heller inte så förtjust i det där med att leka ideolog. Tycker bättre om att förhålla mig till faktiska frågor och verkliga förhållanden.
Generellt betraktar jag mig som liberal med stråk av konservatism. Men oftast nöjer jag mig att säga kort och gott borgerlig.

Förstår att detta förmodligen inte var vad du sökte. Men jag är inte ideolog och kommer nog aldrig att bli det heller. Blev man det inte som ung blir man det inte som vuxen heller, tror jag.