söndag 27 december 2009

RIP Yves

I åratal har jag pillat upp små lotter för att - surprise! - upptäcka att jag har vunnit en ring med matchande halsband, en trevlig scarves eller kanske ett väskset - perfekt för weekendresan. I åratal har jag mottagit hans brev och hörsammat hans uppmaning att vårda mig själv med naturens sköna gåvor. Parfymen Cantate, som han inte längre tillverkar, är för mig så förknippad med skärande olycklig kärlek och ljuvt tonårshångel att jag förmodligen skulle falla i gråt om jag fick sniffa på den igen. Barnprodukterna Pomme d'Api återfinns alltid i mitt badrum. Sprättiga vänner har hånat mitt badrumsskåps övervikt på postledes förmedlade skönhetsprodukter, men jag har framhärdat.

När min födelsedag har nalkats har han överraskat mig med en extra gåva. När jag har bytt adress har han skickat med en liten nyckelring att använda till mitt nya hem. Ibland brukar han påminna mig om att det nu är fem, åtta eller tio år sedan min första beställning och därför belöna min trohet med halva priset på just mina favoriter. Till jul finner han alltid ut nya juliga doftljus och dekorationer som jag tilldelas om jag bara svarar inom tio dagar - en tidsgräns som han är ständigt lika generös med.

Nu har han gått hädan.
Vila i frid Yves, hälsar en trogen postorderjunkie. Jag inte bara tror, utan vet, att dina brev kommer fortsätta komma.

11 kommentarer:

Maria Byström sa...

Jag läste det :-(

Men som du skriver, vi kommer fortsätta handla och få en massa spännande överraskningar som tack för vi är så trogna kunder. Testade en ny rengöringskräm därifrån som var helt suverän. Och snart är det dags att duscha sig ren med kaffebönor :-)

Kram!

Anders Sonesson sa...

Hej Sanna,

Keep up the good work. Satt just och tittade igenom Korseld Nyårsspecial och gillade vad jag såg väldigt skarpt. Mycket bra intervjuprogram som du och Kathrine har gjort. Det ska bli kul och spännande att få följa dina fortsatta kröniker under valåret 2010. Gott Nytt År Sanna! Önskar dig all framgång under det kommande året.
Med Vänlig Hälsning
Anders Sonesson, Lund

johan,karlskrona sa...

Gott nytt år, Sanna!

Jag tycker om att läsa vad Du skriver, här och i svenskan.
Korseld är riktigt bra.

Shaun sa...

Sänder lite uppskattning och kärlek, bara som kontrast till idiotiska och korkade mejl/kommentarer.
Tycker du är bra
Bara det

Sanna Rayman sa...

@Anders, Johan och Shaun

Tack för snälla ord, värmer!!!

Mikael sa...

Jag läste redaktörinnans inlägg om SAAB nedan. I inlägget fanns uppgifter om att GM nedlagt avsevärda summor i SAAB - till synes av pur godhet. Eftersom inlägget (eller snarare personen till vilken det hänvisades) - i mina ögon - föreföll beskriva en något förenklad bild av verkligheten fann jag mig föranlåten att försöka beskriva en tänkbar delorsak till varför GM agerade på sätt som skett.

Alla som är lagfarna känner till att ett varumärke (t.ex. SAAB) under vissa förhållanden är en immaterialrätt av i princip evig karaktär (en sorts perpetuum mobile). Det förefaller naturligt att en sådan rätt kan betinga ett avsevärt ekonomiskt värde.

Om redaktörinnan är intresserad av vad varumärkesrätten innebär kan jag varmt rekommendera läsning av t.ex. Immaterialrätt, 11 u., Bernitz m.fl., 2009.

I detta inlägg beaktar jag inte de andra immaterialrättsliga värderingar såsom gällande t.ex. mönsterrätt (design) som GM under åren kan ha gjort såvitt gäller SAAB.

Även om denna blogg inte förefaller ha något direkt samband med SvD:s ledarsida skulle jag vilja påminna redaktörinnan om att det är angeläget med lagfarna redaktörer vid ledarredaktionen (i synnerhet sedan den redaktörinnan Abrahamsson gått vidare till andra uppgifter). Jag inser dock att redaktörinnans befogenheter såvitt avser tillsättandet av ledarredaktörer å nämnda tidning kan vara begränsade. Med detta sagt skulle det vara intressant att veta vad redaktörinnan (Rayman) själv anser om behovet av lagfarna medlemmar av ledarredaktionen.

Vänliga hälsningar,
Mikael (trogen läsare).

P.s. Det ligger mycket i det någon äldre läsare påpekat såvitt gäller de trovärdighetsmässiga fördelarna i att ha håret uppsatt i t.ex. klut när man har äran att arbeta vid SvD:s ledarredaktion. D.s.

Peter PC Carlsson sa...

Kul att finna din blogg och inte bara läsa dina ledare. Gillar verkligen inlägget ovan. En skön blandning av värme och humor.

Ramona Fransson sa...

Hej Sanna
Hej Sanna,


Såg att du har en banner på din sida. Jag har också blogspot.com och vill ha in en flashbanner men vet inte vilken gadget som ska in. Eller hur man får in bannern. Vet du? Snälla, skulle bli glad om jag fick hjälp!

Mvh
ramona-fransson.blogspot.com

Hugo sa...

Du har mycket att göra, det förstår alla. Lägg därför ned din blogg. Det räcker med SVD. Puss

Maria sa...

Hej Sanna, du finns med på min lista med tolv bloggare som jag (inte) är vän med (jag har inte så många vänner). Det är en sådan där ”blog award” som säkert redan har passerat alla aktiva svenska bloggar minst en gång. http://maljmusic.blogspot.com/2010/03/sunshine-award.html

Eva-Marie sa...

Hej!Tråkigt att han har gått vidare,men skönt att hans produkter kommer att fortsätta att finnas=))Är bara ute och kollar runt lite