fredag 23 juli 2010

Regnbågens brister

Det verkar ju närmast löjligt att helt plötsligt skriva en postning på bloggen. Men nu råkar det vara så att jag har semester och då händer tydligen de mest märkliga ting. Som att man plötsligt börjar skriva helt utan den anledning som stavas arbetstid. Det jag har att delge er är inget stort alls. Jag noterade blott på Twitter att Elin Grelsson har skrivit en text om hbt-världens inre hierariker. De lägger jag mig egentligen inte i eftersom jag nog snarast måste betraktas som en representant för den andra världen. Dock kom jag att tänka på en liten anekdot som jag dragit flera gånger men aldrig tecknat ned - den om Prideseminariet jag bevistade för några år sedan.

Seminariet i fråga behandlade den sexuella praktiken BDSM och jag satt där och lyssnade på hur en panel avhandlade hur man från bondage- och fetischsvängen ofta funnit sig en smula exkluderade inom hbt-rörelsen. Det verkade råda viss oenighet kring huruvida BDSM-praktik var att betrakta som preferens eller snarare läggning, men de flesta i panelen var dock överens om att den exklusion man förut känt från homo-, bi- och transcommunityn inte alls var lika markant längre. Det hade blivit bättre på senare år.

Det ska erkännas att jag var rätt besviken på hela evenemanget. Jag var där för att jag ville veta mer om bdsm, inte för att få en inblick i vilka rivaliserande falanger, syskongräl och trampade tår som fanns dolda under den lyckliga regnbågsflaggan. Det är, som sagt, hierarkistrider jag tror sköts bäst av hbt-världen själv. Dock gav detta lilla gräl ändå en inblick i hur lik sig världen är - överallt och alltid.

Där sitter man, i allt väsentligt översköljd av en nästintill överseriös frispråkighet och frigjordhet avseende sex i allmänhet och tänker att jösses – här var det kliniskt rent på tabun! Jo jo. Det kunde jag ju tro...

Strax hov en inbjuden representant för den norska s&m-svängen upp sin stämma och förklarade att jodå, det var trevligt att hbt-världen blivit mer öppensinnad gentemot bdsm-folket. Men han tyckte sig ändå se vissa gränser som behövde rivas. Var det ändå inte så att det fanns ett mycket litet utrymme för färgerna gult och brunt i regnbågsflaggan? frågade han uppfordrande sina panelkamrater.

Aldrig, mina vänner, har jag tydligare hört ljudet av ett fett tabu svischa genom luften. Inte ens när jag var fem och kallade samtliga tanter i min mormors syförening för "kossor" (på skoj, jag insåg inte förolämpningsvärdet) såg jag fler leenden stelna samtidigt. Det var faktiskt väldigt underhållande.

Hierarkier i hbt-världen? Jodå, de lär finnas nu med. Och som i alla hierarkiskt uppbyggda grupper kliver människor på varandra för att ta sig uppåt. Tabun är kanske bara ett sätt att ta sats när man klättrar, vad vet jag?

10 kommentarer:

Q sa...

Hej Sanna, tack för inlägget. Skulle dock vilja kommentera beskrivningen av hbt-världen som det vore den katolska kyrkan med hiearkier, maktkamper och grejjer. Det blir ju lite onyanserat, jämför gärna med om du skulle skriva om hetero-värden som en monotolit och de hiearkier som finns där.

svavavalkyrie sa...

Q: heterovärlden är väl lite för stor och oorganiserad för att vara en värld... det krävs någon form av uppslutning, gruppkänsla och sammanhållning för att hierarkier och egna etikettregler ska skapas.

Jag jobbar på ett storföretag, och där finns också samma hierarkier, som i mycket, men inte fullt ut, följer företagets organisation, och där finns också tabuer och ett gemensamt sätt att bete sig.

Vi är alla grottmänniskor.

fbd467h sa...

IS VERY GOOD..............................

Kraxpelax sa...

Intelligens!

The Mrtza sa...

Med allt detta prat om hegemoni...

Byt sida, vi i den frihetliga vänstern behöver dig!

Peace.

http://maxalas.blogspot.com sa...

http://maxalas,blogspot.com νεα απο ολη την γη ,βιντεο ,αθλητικα

Anonym sa...

Pagrotsky ägde dig i TV. Gå hem och läs på. Pinsamma människa.

Sanna Rayman sa...

Du får gärna berätta för mig på vilket sätt jag blev ägd, annars kan jag inte ta dina tillmälen på allvar.

yahooodi sa...

Du gjorde bra ifrån dig tycker jag, kan tänka mig att Pagrotsky var ganska på för att "vinna" sin åsikt.
Btw du är grymt söt när du blir förnärmad, me like :)

Tandblekning Hemma sa...

Seminars aren't always perfect and exciting.Still, we learn a thing or two. :)